Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5696
Title: Порівняльний аналіз результатів експериментально-дослідної роботи з розвитку естетичних оцінних суджень майбутніх учителів початкової школи
Other Titles: Сравнительный анализ результатов экспериментально- исследовательской работы по развитию эстетических оценочных суждений будущих учителей начальной школы
Comparative analisys of the results of experrimental research on the development of aesthetic evaluative judgments of future primary school teachers
Authors: Горщенко, Юлія Анатоліївна
Горщенко, Юлия Анатольевна
Gorschenko, Yuliya Anatoliyivna
Keywords: естетичні оцінні судження
майбутні учителі початкової школи
модель
експериментально-дослідна робота
порівняльний аналіз
эстетические ценностные суждения учителей начальных классов
модели
экспериментальная научно-исследовательская работа
сравнительный анализ
aesthetic evaluative judgments of primary school teachers
model
experimental research work
a comparative analysis
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Горщенко Ю. А. Порівняльний аналіз результатів експериментально-дослідної роботи з розвитку естетичних оцінних суджень майбутніх учителів початкової школи / Ю. А. Горщенко // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С.35-40.
Abstract: У статті представлено порівняльний аналіз результатів експериментально-дослідної роботи з розвитку естетичних оцінних суджень майбутніх учителів початкової школи, доведено доцільність впровадження моделі розвитку естетичних оцінних суджень майбутніх учителів початкової школи в освітній процес вищого педагогічного закладу освіти, представлено наочну динаміку змін у рівнях розвитку естетичних оцінних суд- жень студентів. В статье представлен сравнительный анализ результатов экспериментально-исследовательской работы по развитию у будущих учителей начальной школы эстетических оценочных суждений; описана целесообразность реализации модели развития данного феномена в учебном процессе высшего педагогического учебного заведе- ния; отображена динамика изменений в развитии эстетических оценочных суждений студентов. Модель разви- тия эстетических оценочных суждений будущих учителей начальной школы включает когнитивный, эстетиче- ский, аналитический компоненты, которые характеризуются эстетически-чувственным, оценочно- аналитическим критериями, а также критерием знаний. Когнитивный компонент эстетических оценочных суж- дений характеризуется осведомленностью эстетическим идеалом, эстетическими ценностями, жанрами ис- кусств. Эстетический компонент включает эстетическое восприятие, эстетические чувства и эстетический вкус. Умения оценивать произведения искусства, собственную эстетическую деятельность и эстетическую деятель- ность других, а также интерпретационные умения являются показателями аналитического компонента иссле- дуемого феномена. Выделены уровни развития эстетических оценочных суждений студентов: достаточный, базовый, низкий. По данным сравнительного анализа результатов констатирующего и окончательного этапов эксперимента выявлено, что произошли существенные изменения в уровнях развития эстетических оценочных суждений будущих учителей начальной школы в экспериментальной группе, что подтверждает эффективность предложенной модели.The article deals with the comparative analysis of the results of the carried out experimental research aimed at the devel- opment of future primary school teachers’ aesthetic evaluative judgments. The research has been carried out in three stages, namely summative, formative and final assessments. The expediency of introducing the model of the development of future primary school teachers’ aesthetic evaluative judgments in the educational process of a higher pedagogical educational institu- tion is described. The dynamics of changes in the development of student’s aesthetic evaluative judgments is displayed. The model of the development of future primary school teachers’ aesthetic evaluative judgments include cognitive, aesthetic, ana- lytical components, which are characterized by knowledge, aesthetic and sensual, evaluative and analytical criteria. Each of these components is characterized by certain parameters. The cognitive component of aesthetic value judgments is characte- rized by awareness of the aesthetic ideal, aesthetic values, genres of art. Aesthetic component includes the ability of aesthetic perception, aesthetic sense and aesthetic taste. The ability to estimate the works of art and analyze the self-aesthetic and eva- luative activities defines the analytical component of the researched model. Three levels of the development of aesthetic eva- luative judgments of students have been distinguished: sufficient, basic and low. The formative stage of the experiment was aimed at the development of students’ aesthetic evaluative judgments with the help of the designed model of teaching. After the purposeful work at the final stage of the experiment the second assessment has been carried out in both the experimental and control groups. According to the obtained data, the significant changes have occurred in the levels of the development of future primary school teachers’ aesthetic evaluative judgments in the experimental group. Such results have been achieved due to the purposeful work on the development of their aesthetic evaluative judgments with the help of the implementation of the experimental work. Therefore, the appropriateness of the efficiency of the experimental model aimed at the development of future primary school teachers’ aesthetic evaluative judgments in educational is proved by the obtained results.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5696
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Horshchenko.pdf299.12 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.