Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5652
Title: Розвиток композиційних здатностей студентів ХГФ на засадах декоративно-прикладного мистецтва: створення гобелену
Other Titles: Развитие композиционного мышления на основе декоративно прикладного искусства: создание гобелена
Development of compositional abilities of art and graphics faculty students on the basis of arts and crafts: creating a tapestry
Authors: Борисюк, Зінаїда Дмитрівна
Борисюк, Зинаида Дмитриевна
Borisyuk, Zinaida Dmytrivna
Keywords: декоративно-прикладне мистецтво
композиція
гобелен
декоративно-прикладное искусство
композиция
гобелен
arts and crafts
composition
tapestry
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Борисюк З. Д. Розвиток композиційних здатностей студентів ХГФ на засадах декоративно-прикладного мистецтва: створення гобелену / З. Д. Борисюк // Наука і освіта. - 2015. - №8. - С. 26-30.
Abstract: Статтю присв’ячено проблемі розвитку творчого мислення студентів ХГФ і композиційним пошукам у декоративно-прикладному мистецтві. Актуальність дослідження проблеми творчого розвитку студентів на засадах декоративно-прикладного мистецтва пояснюється тим, що для пошуку композиції у декоративно- прикладному мистецтві для створення гобелену повинні бути виконані певні умови. Обрунтовується важливість композиційного рішення у створені гобелену. Статья посвящена проблеме развития творческого мышления студентов ХГФ и композиционным поискам в декоративно-прикладном искусстве. Проводится мысль, что актуальность исследования проблемы творческо- го развития студентов на основе декоративно-прикладного искусства вызвана тем, что для поиска композиции в декоративно-прикладном искусстве для создания гобелена должны быть выполнены определенные условия. Раскрыта суть декоративно-прикладного искусства – важная составная часть художественного образования и в культуре играет немалую роль, которая художественно-эстетически формирует материальную среду, создан- ную человеком. Определена роль композиции в создании произведений декоративно-прикладного направления, в частности, гобелена. Утверждается, что композиция – закономерно устроенный организм, все части которого находятся в неразрывной связи и взаимозависимости, а характер этой связи и взаимозависимости определяется идейным творческим замыслом. Проблема целостности композиции, связи и взаимозависимости всех ее эле- ментов неразрывно связана с задачей неповторимости бесконечного разнообразия этих элементов. Также важ- ным является то, что в изделиях художественных промыслов находит отражение творческая фантазия человека. Исходя из того, что ручная художественная работа носит индивидуальный характер, подчеркнуто, что творче- ский процесс всегда имеет две стадии; к первой относят формирование художественного замысла, ко второй – работу над выполнением художественного изделия. Во время работы непосредственно над композицией возни- кают идеи, которые воплощаются в изготовлении изделия. Главными критериями художественной ручной ра- боты определены: воспитанность, развитие интеллектуальных способностей, практического опыта, развитие мотивационной сферы, формирование устойчивого интереса к труду. По результатам исследования сформули- рованы основные выводы и определено, что главным смысловым средством в творческом развитии является практическая функция обучения, благодаря которой реализуется воспитание через деятельность в практической деятельности. Творчески развивающие возможности средств декоративно-прикладного искусства в практиче- ской деятельности заключаются в функции воспроизведения внешних признаков объекта, в выражении отно- шения к переданному содержания и т.д. на основе творческой композиции. The article is dedicated to the issue of the development of Art and Grafic Faculty students’ creative thinking and com- positional search in arts and crafts. The author proposes an idea that the relevance of the study of the creative development of students on the basis of arts and crafts is dictated by the fact that certain conditions for the search of composition in the arts and crafts in creating a tapestry must be fulfilled. It is revealed that the arts and crafts is an important part of art educa- tion and plays an important role in the culture, which in the artistic and aesthetic way forms the material environment, created by a man. The role of the composition in the creating of works of arts and crafts, including tapestry, is defined. It is affirmed, that the a composition is a naturally arranged system, all parts of which are in close connection and interdepen- dence, and the nature of this relationship and interdependence is defined by an ideological creative idea. It is substantiated that the problem of the integrity of a composition, its connection and interdependence of all its elements are inextricably associated with the task of the uniqueness of the infinite variety of these elements. The problem of the development of compositional thinking on the principles of arts and crafts is studied in the theory and practice of teaching. Special atten- tion is paid to the fact, that the creative imagination of a person has its reflection in the artworks. Thus, a student is able to dream, to create a color range when developing compositions of a new work, ornament for its decoration or tapestry. As- suming the fact that the manual art work has an individual character, it is emphasized that the creative process always has two stages. The first one is the formation of an artistic conception, the second one is the work on the implementation of the artworks. New ideas are embodied in the manufacturing of the product directly during the work with a composition. In the process of creative working on an artwork, certain abilities are successfully developed. The main criteria of artistic manual work are identified as education, development of intellectual abilities, experience, development of motivational sphere, the formation of stable interest to work. Main conclusions and generalization are formulated according to the results of the research. It is defined, that the main semantic tool in the creative development is a practical function of learning, thanks to which education is implemented through activities and in practice. Creative and developmental opportunities of means of arts and crafts in practical activities lay in a function of the reproduction of the external features of an object, in demonstra- tion of the attitude to the transmitted content, etc. on the basis of artistic composition.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5652
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Borysiuk.pdf234.83 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.