Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5551
Title: Інтерактивні технології як засіб формування педагогічної компетентності майбутнього психолога
Other Titles: Интерактивные технологии как способ формирования педагогической компетентности будущего психолога
Interactive technologies as method of future psychologist’s pedagogical competence formation
Authors: Нагорна, Наталія Володимирівна
Нагорная, Наталья Владимировна
Nahorna, Natalia
Keywords: педагогічна компетентність
професійна підготовка майбутнього психолога
інтерактивнi технологiї
педагогическая компетентность будущего психолога
профессиональная подготовка будущего психолога
интерактивные технологии
интерактивные методы обучения
future psychologists’ pedagogical competence
teaching of future psychologists
interactive technologies
interactive teaching methods
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Нагорна Н. В. Інтерактивні технології як засіб формування педагогічної компетентності майбутнього психолога / Н. В. Нагорна // Науа і освіта. - 2015. - №6. - С.90-95.
Abstract: У статті аналізуються інтерактивні технології як засоби формування педагогічної компетентності майбутнього психолога. Автор акцентує увагу на тому, що використання інтерактивних технологій слугувало передумовою для більш успішного формування провідних складових педагогічної компетентності майбутніх психологів. Під час створення інтерактивних ситуацій майбутні психологи «відкривали» для себе нові пласти професійно значущого педагогічного знання, більш усвідомлено засвоювали теоретичні основи своєї майбут- ньої професії як викладача психології.В статье анализируются интерактивные технологии как способ формирования педагогической компетентности будущего психолога. Автор акцентирует внимание на том, что использование интерактивных технологий является основой для формирования основных компонентов педагогической компетентности будущего психолога. С помо- щью участия в интерактивных ситуациях будущие психологи «открывали» для себя новые пласты профессионально значимого педагогического знания, более осмысленно осваивали теоретические основы своей будущей профессии как преподавателя психологии. Подготовка будущих психологов к профессиональной деятельности предусматрива- ет формирование педагогической компетентности в отрасли изучения индивидуальности и социальной природы человека, особенностей социальных групп и индивидов в конкретных ситуациях общественной жизни, усвоения методов влияния, определения профессиональных возможностей в межличностном общении, предоставлении непо- средственной помощи конкретному человеку или группе людей при решении определенных проблем. Интерактив- ные формы и методы обучения с будущими психологами реализовывались в процессе изучения ими базовых курсов «Психология высшей школы», «Методика преподавания психологии», «Высшее образование Украины и Болонский процесс». Учебные программы данных курсов были дополнены профессионально ориентировочными темами, влияющими на формирование педагогической компетентности. Как результат, будущие психологи пришли к выво- ду, что интерактивные технологии активизируют интерес к новым педагогическим знаниям, которые формируют педагогическую компетентность, а успешность собственной инновационно-педагогической деятельности помогает отстаивать новаторские подходы. Впоследствии создания вышеуказанных ситуаций сотрудничества в процессе ин- теллектуально-языкового и общего взаимодействия и творческого сотрудничества с преподавателем будущие пси- хологи более осознано осваивали теоретические основы своей будущей профессии – преподавателя психологии, способного эффективно действовать в условиях глобализации и евроинтеграции.Different types of interactive technologies as a method of future psychologists’ pedagogical competence formation are analyzed in the article. The usage of interactive technologies is the basis for the formation of the main components of future psychologists’ pedagogical competence. The participation in different interactive situations in the educational process helps future psychologists to reveal new fields of professionally essential pedagogical knowledge, master theo- retical foundations of their future career as teachers of Psychology. Preparation of future psychologists for their profes- sional activity includes the formation of their pedagogical competence in the field of studying human individual and social nature, as well as peculiarities of different social groups and individuals in specific situations of social life, mas- tering methods of influence, determining professional opportunities in interpersonal communication, providing the di- rect assistance to a specific person or a group of people in solving specific problems. Interactive forms and methods of teaching future psychologists are realized by teaching basic courses “Psychology of Higher Education”, “Methods of teaching psychology”, “Higher Education in Ukraine and the Bologna Process” to students. The curricula of these courses have been completed by professionally-oriented topics, which are important for the pedagogical competence formation. As a result, future psychologists have made a conclusion that interactive technologies are able to activate interest in new pedagogical knowledge, which form pedagogical competence and success of their own innovative peda- gogical activity helps to uphold innovative approaches. Subsequently, the creation of the above mentioned situations of cooperation in the process of intellectually-linguistic and general interaction and creative collaboration with a teacher helped future psychologists to master the theoretical foundations of their future profession – a teacher of Psychology, able to work in terms of globalization and European integration.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5551
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Nahorna.pdf249.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.