Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5546
Назва: Сутність, зміст і структура музикальності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
Інші назви: Essence, content and structure of musicality of preschoolers and junior pupils
Автори: Малашевська, Ірина Анатоліївна
Malashevska, Iryna
Ключові слова: музикальність
структурні компоненти
музичний слух
емоційність
ритмічне чуття
музичні здібності та задатки
musicality
structural components
tuneful ear
emotionality
rhythm feeling
musical skills and abilities
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Малашевська І. А. Сутність, зміст і структура музикальності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку / І. А. Малашевська // Наука і освіта. - 2015. №6. - с.65-69.
Короткий огляд (реферат): У статті висвітлюються теоретичні основи оптимізації розвитку музикальності дошкільників і молод- ших школярів шляхом розробки інноваційної методики музичного навчання з використанням музикотерапії. Мета дослідження полягає у визначені сутності, змісту та структури музикальності. У публікації здійснено аналіз передового педагогічного досвіду вивчення сутнісних характеристик музикальності у сфері психології та педагогіки.The article reveals the theoretical foundations of the development optimization of musicality of preschoolers and junior pupils by means of developing the innovative methodology of music education with the help of music therapy. The article is aimed at determination of the basic nature and content of musicality. Methods of the theoretical analysis of psycho- pedagogical and artistic literature on the researched topic were used, as well as techniques of systematization, classification and generalization of the researched information in order to study the progressive pedagogical experience. The article presents the existing research experience of essential characteristics of musicality in the sphere of progressive Psychology and Pedago- gy. The development of some components of musicality influences the development of certain psychological person’s quali- ties and peculiarities. It has been revealed that different kinds of musical activity can fulfill the function of psycho-training ofsome psychological characteristics. The analysis of the theoretical literature has allowed to reveal that musicality is a complex of personal qualities and abilities, which allows a man to manifest himself/herself in all kinds of musical activities: such as perception, evaluation or creative work. Structural components of musicality are the following: motivational and need com- ponent, emotional and sensitive, perceptive and acoustic, cognitive and informative, active and creative one. Main indicators of musicality maturity are the following: interest to music lessons and education activities, aspiration for participating in dif- ferent kinds of musical and artistic activities, development of emotional and sensual sphere, depth and brightness of emotional reaction to music; maturity of rhythm sense, sound and timber hearing, some knowledge in the sphere of music art; some skills of creative solving peculiar tasks.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5546
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Malashevska.pdf324.85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.