Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5546
Title: Сутність, зміст і структура музикальності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку
Other Titles: Cущность, содержание и структура музыкальности детей дошкольного и младшего школьного возраста
Essence, content and structure of musicality of preschoolers and junior pupils
Authors: Малашевська, Ірина Анатоліївна
Малашевска, Ирина Анатолиевна
Malashevska, Iryna
Keywords: музикальність
структурні компоненти
музичний слух
емоційність
ритмічне чуття
музичні здібності та задатки
музыкальность
структурные компоненты
музыкальный слух
эмоциональность
ритмическое чувство
музыкальные способности и задатки
musicality
structural components
tuneful ear
emotionality
rhythm feeling
musical skills and abilities
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Малашевська І. А. Сутність, зміст і структура музикальності дітей дошкільного та молодшого шкільного віку / І. А. Малашевська // Наука і освіта. - 2015. №6. - с.65-69.
Abstract: У статті висвітлюються теоретичні основи оптимізації розвитку музикальності дошкільників і молод- ших школярів шляхом розробки інноваційної методики музичного навчання з використанням музикотерапії. Мета дослідження полягає у визначені сутності, змісту та структури музикальності. У публікації здійснено аналіз передового педагогічного досвіду вивчення сутнісних характеристик музикальності у сфері психології та педагогіки.В статье освещаются теоретические основы оптимизации развития музыкальности дошкольников и млад- ших школьников путем разработки инновационной методики музыкального обучения с использованием музы- котерапии. Цель данной публикации заключается в определении сущности, содержания и структуры музыкальности. В ходе исследования были использованы методы теоретического анализа психолого-педагогической и искусство- ведческой литературы по исследуемой теме, а также систематизации, классификации и обобщения полученной ин- формации в изучении передового педагогического опыта. В публикации освещается существующий опыт исследо- вания сущностных характеристик музыкальности в сфере психологии и педагогики. Научные поиски позволили выяснить, что развитие отдельных компонентов музыкальности определенным образом влияет и на развитие опре- деленных психических свойств личности. Последние исследования в отрасли музыкотерапии доказывают, что раз- ные виды музыкальной деятельности способны выполнять функцию психотренинга отдельных психических свойств. Музыкальность – это комплекс свойств и способностей человека, который позволяет ей активно и эмоцио- нально проявлять себя во всех видах музыкальной деятельности: восприятии, оценивании, творчестве. Структурны- ми компонентами музыкальности определены следующие: мотивационно-потребностный, эмоционально- чувственный, перцептивно-слуховой, когнитивно-познавательный, деятельно-творческий. Основными показателями развитой музыкальности являются следующие критерии: наличие интереса к музыкальным занятиям; развитость эмоционально-чувственной сферы, глубина и яркость эмоциональной реакции на музыкальные произведения; разви- тость метро-ритмического чувства, звуковысотного и тембрового слуха, наличие слуховых представлений; опреде- ленная осведомленность в сфере музыкального искусства; определенный уровень сформированности умений и на- выков творческого решения практических заданий.The article reveals the theoretical foundations of the development optimization of musicality of preschoolers and junior pupils by means of developing the innovative methodology of music education with the help of music therapy. The article is aimed at determination of the basic nature and content of musicality. Methods of the theoretical analysis of psycho- pedagogical and artistic literature on the researched topic were used, as well as techniques of systematization, classification and generalization of the researched information in order to study the progressive pedagogical experience. The article presents the existing research experience of essential characteristics of musicality in the sphere of progressive Psychology and Pedago- gy. The development of some components of musicality influences the development of certain psychological person’s quali- ties and peculiarities. It has been revealed that different kinds of musical activity can fulfill the function of psycho-training ofsome psychological characteristics. The analysis of the theoretical literature has allowed to reveal that musicality is a complex of personal qualities and abilities, which allows a man to manifest himself/herself in all kinds of musical activities: such as perception, evaluation or creative work. Structural components of musicality are the following: motivational and need com- ponent, emotional and sensitive, perceptive and acoustic, cognitive and informative, active and creative one. Main indicators of musicality maturity are the following: interest to music lessons and education activities, aspiration for participating in dif- ferent kinds of musical and artistic activities, development of emotional and sensual sphere, depth and brightness of emotional reaction to music; maturity of rhythm sense, sound and timber hearing, some knowledge in the sphere of music art; some skills of creative solving peculiar tasks.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5546
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Malashevska.pdf324.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.