Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5543
Назва: Англомовна компетентність у читанні фінансової фахової літератури як об’єкт тестового контролю
Інші назви: Competence in reading specialist financial literature in english, as a testing subject
Автори: Король, Тетяна Григорівна
Korol, Tetiana
Ключові слова: тестовий контроль
англомовна компетентність в читанні фахової літератури
об’єкт тестового контролю
прямий об’єкт контролю
опосередкований об’єкт контролю
операції
рецептивні навички читання
мовленнєві вміння читання
макровміння в окремому виді читання
операции
testing
competence in reading specialist financial literature in English
testing subject
indirect testing subject
operations
receptive reading sub-skills
reading skills
macro-skills of a particular reading type
English financial scholarly text
Дата публікації: 2015
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Король Т. Г. Англомовна компетентність у читанні фінансової фахової літератури як об’єкт тестового контролю / Т. Г. Король // Наука і освіта. - 2015. №6. - С.48-54.
Короткий огляд (реферат): Статтю присвячено аналізу англомовної компетентності в читанні фінансової фахової літератури як об’єкта тестового контролю. Відповідно до перебігу формування англомовної компетентності в читанні фахової літератури визначено групи прямих об’єктів тестового контролю, а саме: окремі операції, що скла- дають відповідні рецептивні лексичні й граматичні навички читання; власне рецептивні лексичні й граматичні навички читання; окремі мовленнєві вміння, що забезпечують реалізацію того чи іншого виду читання; макровміння в окремому виді читання; комплекс макровмінь у відповідних видах читання. Зіставлено виокремлені об’єкти контролю з відповідними їм видами тестового контролю.Статья посвящена проблеме организации тестового контроля англоязычной компетентности в чтении спе- циальной литературы студентами современных высших учебных заведений, а именно определению его содер- жания. .The article deals with the issue of the arrangement of testing competence in reading specialist financial literature in English at modern higher educational establishments, namely with its contents determination. The need in the specifica- tion of testing subjects of future financiers’ competence in English reading is based on the analysis of current investiga- tions in this field. In this case both stylistic and linguistic peculiarities of English financial texts and professional needs of future financiers should be taken into consideration. Analyzed testing subjects were divided into direct and indirect ones. Students’ background knowledge, socio-cultural knowledge, lexical and grammar knowledge as well as their reading strategies are considered as indirect testing subjects. According to the process of forming English reading com- petence during English language teaching at a non-linguistic higher educational institution the following testing groups were singled out: certain operations, making up relevant receptive lexical and grammar reading sub-skills; proper recep- tive lexical and grammar reading sub-skills; certain reading skills, providing the implementation of a particular reading type; macro-skills of a particular reading type; combination of macro-skills of relevant reading types. The contents of each testing subject group is described in details and based on the methodical interpretation of linguistic and stylistic peculiarities of English financial scholarly texts. The list of particular reading skills, connected with the retrieval and uses of the information presented in English scholarly sources in future financier’s professional activity is specified. Determined testing subjects were matched to the relevant testing types: 1) monitoring testing – certain operations, mak- ing up relevant receptive lexical and grammar reading sub-skills; proper receptive lexical and grammar reading sub- skills; certain reading skills, providing the implementation of a particular reading type; 2) thematic testing and home- reading testing – proper receptive lexical and grammar reading sub-skills and macro-skills of scanning reading, reading for gist and critical reading tested on the materials of a particular topic; 3) module testing – proper receptive lexical and grammar reading sub-skills and macro-skills of scanning reading, reading for gist and critical reading tested on the ma- terials of several topics at a time; 4) summative testing – macro-skills of a particular reading type and combination of macro-skills of relevant reading types tested on the full range of studied topics. The obtained results may be applied to the development of efficient test tasks for reading.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5543
Розташовується у зібраннях:2015

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Korol.pdf265.04 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.