Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5543
Title: Англомовна компетентність у читанні фінансової фахової літератури як об’єкт тестового контролю
Other Titles: Англоязычная компетентность в чтении финансовой специальной литературы как объект тестового контроля
Competence in reading specialist financial literature in english, as a testing subject
Authors: Король, Тетяна Григорівна
Король, Татьяна Григорьевна
Korol, Tetiana
Keywords: тестовий контроль
англомовна компетентність в читанні фахової літератури
об’єкт тестового контролю
прямий об’єкт контролю
опосередкований об’єкт контролю
операції
рецептивні навички читання
мовленнєві вміння читання
макровміння в окремому виді читання
англомовний фінансовий науковий текст
тестовый контроль
англоязычная компетентность в чтении специальной литературы
объект тестового контроля
прямой объект контроля
опосредованый объект контроля
операции
рецептивные навыки чтения
речевые умения чтения
макроумения отдельного вида чтения
англоязычный финансовый научный текст
testing
competence in reading specialist financial literature in English
testing subject
indirect testing subject
operations
receptive reading sub-skills
reading skills
macro-skills of a particular reading type
English financial scholarly text
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Король Т. Г. Англомовна компетентність у читанні фінансової фахової літератури як об’єкт тестового контролю / Т. Г. Король // Наука і освіта. - 2015. №6. - С.48-54.
Abstract: Статтю присвячено аналізу англомовної компетентності в читанні фінансової фахової літератури як об’єкта тестового контролю. Відповідно до перебігу формування англомовної компетентності в читанні фахової літератури визначено групи прямих об’єктів тестового контролю, а саме: окремі операції, що скла- дають відповідні рецептивні лексичні й граматичні навички читання; власне рецептивні лексичні й граматичні навички читання; окремі мовленнєві вміння, що забезпечують реалізацію того чи іншого виду читання; макровміння в окремому виді читання; комплекс макровмінь у відповідних видах читання. Зіставлено виокремлені об’єкти контролю з відповідними їм видами тестового контролю.Статья посвящена проблеме организации тестового контроля англоязычной компетентности в чтении спе- циальной литературы студентами современных высших учебных заведений, а именно определению его содер- жания. На основе анализа последних исследований в этом направлении обоснована необходимость уточнения объектов тестового контроля англоязычной компетентности в чтении финансовой специальной литературы с учетом как ее лингвостилистических особенностей, так и профессиональных потребностей будущих финанси- стов. В рамках исследования объекты тестового контроля распределены на прямые и опосредованные. К последним отнесены предметные / экспертные, страноведческие, дискурсивные, языковые лексические и грамма- тические знания студентов, их читательские стратегии. В соответствии с процессом формирования англоязыч- ной компетентности в чтении специальной литературы в процессе обучения английскому языку в неязыковом вузе определены следующие группы прямых объектов контроля: отдельные операции, составляющие релевант- ные рецептивные лексические и грамматические навыки чтения; собственно рецептивные лексические и грам- матические навыки чтения; отдельные речевые умения, обеспечивающие реализацию того или иного вида чте- ния; макроумения отдельного вида чтения; комплекс макроумений соответствующих видов чтения. Представ- лено детальное описание содержания каждой из выделенных групп объектов тестового контроля на основе ме- тодической интерпретации лингвостилистических особенностей англоязычного финансового научного текста. Конкретизирован перечень специфических речевых умений, связанных с извлечением и использованием ин- формации из англоязычных источников в рамках профессиональной деятельности будущего финансиста. Вы- деленные объекты контроля соотнесены с видами тестового контроля: 1) текущий тестовый контроль – отдель- ные операции, составляющие релевантные рецептивные лексические и грамматические навыки чтения; собст- венно рецептивные лексические и грамматические навыки чтения; отдельные речевые умения, обеспечиваю- щие реализацию того или иного вида чтения; 2) тематический тестовый контроль и тестовый контроль внеау- диторного чтения – собственно рецептивные лексические и грамматические навыки чтения и макроумения про- смотрового, ознакомительного и изучающего чтения на материале отдельной темы; 3) модульный тестовый контроль – собственно рецептивные лексические и грамматические навыки чтения и макроумения просмотро- вого, ознакомительного и изучающего чтения на материале нескольких тем; 4) итоговый тестовый контроль – макроумения отдельного вида чтения и комплексы макроумений соответствующих видов чтения на материале всех изученных тем. Полученные результаты могут быть использованы для разработки качественных тестовых заданий по чтению.The article deals with the issue of the arrangement of testing competence in reading specialist financial literature in English at modern higher educational establishments, namely with its contents determination. The need in the specifica- tion of testing subjects of future financiers’ competence in English reading is based on the analysis of current investiga- tions in this field. In this case both stylistic and linguistic peculiarities of English financial texts and professional needs of future financiers should be taken into consideration. Analyzed testing subjects were divided into direct and indirect ones. Students’ background knowledge, socio-cultural knowledge, lexical and grammar knowledge as well as their reading strategies are considered as indirect testing subjects. According to the process of forming English reading com- petence during English language teaching at a non-linguistic higher educational institution the following testing groups were singled out: certain operations, making up relevant receptive lexical and grammar reading sub-skills; proper recep- tive lexical and grammar reading sub-skills; certain reading skills, providing the implementation of a particular reading type; macro-skills of a particular reading type; combination of macro-skills of relevant reading types. The contents of each testing subject group is described in details and based on the methodical interpretation of linguistic and stylistic peculiarities of English financial scholarly texts. The list of particular reading skills, connected with the retrieval and uses of the information presented in English scholarly sources in future financier’s professional activity is specified. Determined testing subjects were matched to the relevant testing types: 1) monitoring testing – certain operations, mak- ing up relevant receptive lexical and grammar reading sub-skills; proper receptive lexical and grammar reading sub- skills; certain reading skills, providing the implementation of a particular reading type; 2) thematic testing and home- reading testing – proper receptive lexical and grammar reading sub-skills and macro-skills of scanning reading, reading for gist and critical reading tested on the materials of a particular topic; 3) module testing – proper receptive lexical and grammar reading sub-skills and macro-skills of scanning reading, reading for gist and critical reading tested on the ma- terials of several topics at a time; 4) summative testing – macro-skills of a particular reading type and combination of macro-skills of relevant reading types tested on the full range of studied topics. The obtained results may be applied to the development of efficient test tasks for reading.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5543
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Korol.pdf265.04 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.