Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5491
Title: Система вправ з навчання англійського публічного мовлення майбутніх політологів
Other Titles: Cистема упражнений по обучению английской публичной речи будущих политологов
Exercises for teaching english public speech to future politologists
Authors: Москалюк, Олена Вікторівна
Москалюк, Елена Викторовна
Moskaliuk, Olena Victorivna
Keywords: вправа
система вправ
дидактичні принципи навчання
вимоги до вправ
параметри вправ
тип вправ
упражнение
система упражнений
дидактические принципы обучения
требования к упражнениям
параметры упражнений
тип упражнений
exercise
system of exercises
didactic learning principles
requirements to exercise
options of exercises
type of exercises
Issue Date: 2015
Publisher: Москалюк О. В. Система вправ з навчання англійського публічного мовлення майбутніх політологів / О. В. Москалюк // Наука і освіта. - 2015. - №5. - с.58-63.
Abstract: У статті розглядається система вправ для практичної реалізації методики навчання англійського публіч- ного мовлення майбутніх політологів на основі виступів британських та американських політичних діячів. У процесі розвитку вмінь публічного мовлення майбутніх політологів ми враховували той факт, що однією з най- важливіших умов формування ефективної системи вправ є реалізація дидактичних принципів навчання. Опра- цьовано вимоги та параметри до вправ. Розроблена система вправ складається з трьох блоків відповідно до розглянутих етапів навчання англійського публічного мовлення майбутніх політологів. В статье рассматривается система упражнений для практической реализации методики обучения английс- кой публичной речи будущих политологов на основе выступлений британских и американских политических деятелей. Развитие умений английской публичной речи будущих политологов осуществляется в условиях ис- кусственно созданной языковой среды. Именно поэтому важнейшим фактором обеспечения успешности обуче- ния является создание соответствующей системы упражнений. В процессе развития умений публичной речи будущих политологов мы учитывали тот факт, что одним из важнейших условий формирования эффективной системы упражнений является реализация дидактических принципов обучения. Разработанная система упраж- нений состоит из трех блоков в соответствии с рассмотренными этапами обучения английской публичной речи будущих политологов. С целью построения рациональной системы упражнений по обучению английской пуб- личной речи будущих политологов рассмотрены: а) требования к упражнениям; б) типы и виды упражнений для обучения английской публичной речи будущих политологов на основе выступлений британских и америка- нских политических деятелей. Исходя из требований к упражнениям для формирования и развития языковых навыков и умений, параметрами упражнений являются: мотивированность (формирования задания к упражне- нию предполагает четкую постановку целей); коммуникативность (некоммуникативные, условно- коммуникативные, коммуникативные); наличие игрового компонента (без ролевого компонента, с ролевым иг- ровым компонентом); способ организации (групповые, парные, индивидуальные); профессиональная направ- ленность. Была теоретически обоснована и представлена система упражнений для развития умений английской публичной речи будущих политологов. Упражнения, которые реализовывались на лингво-информационном этапе обучения, были направлены на углубление знаний будущих политологов специализированной лексики и формирование на их основе языковых навыков и речевых умений. На содержательно-аналитическом этапе обу- чения использовались упражнения, направленные на развитие умений анализировать структурный и содержа- тельный аспекты текстов публичных выступлений британских и американских политических деятелей. Упраж- нения, которые использовались на профессионально-речевом этапе обучения, предполагали развитие умений самостоятельно составлять тексты публичных выступлений на заданную тематику. В процессе выполнения упражнений использовались аутентичные неадаптированные тексты публичных выступлений британских и американских политических деятелей.The article deals with the system of exercises for practical implementation methods of teaching English public speech of future politologists on the basis of performances of British and American politicians. During the development of future political scientists’ skills of public speech, we considered the fact that one of the most important conditions for the formation of an effective system of exercises is the realization of didactic principles of teaching. The author revised requirements and options to exercises. A system of exercises consists of three parts according to the stages of learning English public speech of future political scientists. The development of skills of the English public speech of future politologists is carried out in terms of artificial language environment. That is why the most important factor in ensuring the success of training is to create an appropriate system of exercises. In order to construct a rational system of exercises to train the English public speech of future political scientists the author considered: a) requirements for exercises; b) types of exercises to teach the English public speech of future political scientists on the basis of statements of British and American politicians. Based on the requirements for the exercises for the formation and development of language skills, the author dis- tinguished the following parameters: motivation (the formation of tasks to exercises involves a clear statement of objectives); communication (non-communicative, conditionally communicative, communicative); the presence of a component of the game (no role components, with role-playing game components); way of organization (group, pair and individual); professional orientation. The author theoretically grounded and represented a system of exercises to develop the skills of English public speech of future political scientists. Exercises that were implemented in linguistic and informative stage of training, are focused on raising awareness of future political scientists’ specialized vocabulary and formation of the language skills on their basis. In content-analytical phase of training exercises aimed at developing skills to analyze structural and substantive aspects of public speaking texts of British and American politicians were used. In professional speech stage of training the exercises that develop public speaking skills on a given subject were used. Non-adapted authentic texts of British and American politicians were used in this system of exercises.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5491
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Moskailuk.pdf258.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.