Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5477
Title: | О системе подготовки современного учителя |
Other Titles: | Про систему підготовки сучасного вчителя About the system of training a modern teacher |
Authors: | Chebykin, Oleksij Yakovych Чебикін, Олексій Якович Чебыкин, Алексей Яковлевич Скоромна, Маріанна Володимирівна Скоромная, Марианна Владимировна Skoromna, Marianna Volodymirivna Бедный, Григорий |
Keywords: | обучение учебная деятельность учебно-профессиональная подготовка системно-деятельностная концепция сопровождение внедрение навчання навчальна діяльність навчально-професійна підготовка системно-діяльнісна концепція супровід впровадження training study process educational and professional training systemic and activity concept |
Issue Date: | 2013 |
Publisher: | Одеса: Видавець Букаєв Вадим Вікторович |
Citation: | Чебикин А. О системе подготовки современного учителя / А. Чебикин, М. Скоромная, Г. Бедный // Місія вчителя в сучасному світі: матеріали ІІ Міжнародного симпозіум (Одеса, 27-30 вересня 2012 р.). – Одеса: Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2013. – С. 30-36. |
Abstract: | В статье изложены основные положения содержания системно-деятельностной концепции подготовки учителя, которые позволяют переориентировать традиционную систему формирования компетенций у будущего учителя: во-первых, по подготовке его преимущественно как передатчика знаний на специалиста, способного реализовать инновационные достижения и строить авторскую учебную деятельность; во-вторых, с учителя как преимущественно распорядителя ученического коллектива на специалиста, который является организатором совместной деятельности учащихся, в-третьих, со специалиста, у которого доминирует эмпирическое мышление на учителя, который реализует теоретическое, творчески-педагогическое мышление в учебно-воспитательном процессе. Предложено научно-методическое обеспечение сопровождения внедрения этого подхода. У статті викладені основні положення змісту системно-діяльнісної концепції підготовки вчителя, які дозволяють переорієнтувати традиційну систему формування компетенцій у майбутнього вчителя: по-перше, по підготовці його переважно як передавача знань на фахівця, здатного реалізувати інноваційні досягнення і будувати авторську навчальну діяльність; по-друге, з учителя як переважно розпорядника учнівського колективу на фахівця, який є організатором спільної діяльності учнів, по-третє, з фахівця, у якого домінує емпіричне мислення на вчителя, який реалізує теоретичне, творчо-педагогічне мислення в навчально-виховному процесі. Запропоновано науково-методичне забезпечення супроводу впровадження цього підходу.The article sets out the main provisions of the content of the system-activity concept of teacher training, which allow you to reorient the traditional system of forming competencies for a future teacher: firstly, to prepare it mainly as a transmitter of knowledge to a specialist who is able to realize innovative achievements and build author's educational activities; secondly, from a teacher as the main manager of the student body to a specialist who organizes joint activities of students, thirdly, from a specialist who is dominated by empirical thinking on a teacher who implements theoretical, creative and pedagogical thinking in the educational process. The scientific and methodological support of the implementation of this approach is proposed. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5477 |
Appears in Collections: | Кафедра теорії та методики практичної психології |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chebykin, Oleksij Yakovych.pdf | 6.26 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.