Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5477
Title: О системе подготовки современного учителя
Other Titles: Про систему підготовки сучасного вчителя
About the system of training a modern teacher
Authors: Chebykin, Oleksij Yakovych
Чебикін, Олексій Якович
Чебыкин, Алексей Яковлевич
Скоромна, Маріанна Володимирівна
Скоромная, Марианна Владимировна
Skoromna, Marianna Volodymirivna
Бедный, Григорий
Keywords: обучение
учебная деятельность
учебно-профессиональная подготовка
системно-деятельностная концепция
сопровождение
внедрение
навчання
навчальна діяльність
навчально-професійна підготовка
системно-діяльнісна концепція
супровід
впровадження
training
study process
educational and professional training
systemic and activity concept
Issue Date: 2013
Publisher: Одеса: Видавець Букаєв Вадим Вікторович
Citation: Чебикин А. О системе подготовки современного учителя / А. Чебикин, М. Скоромная, Г. Бедный // Місія вчителя в сучасному світі: матеріали ІІ Міжнародного симпозіум (Одеса, 27-30 вересня 2012 р.). – Одеса: Видавець Букаєв Вадим Вікторович, 2013. – С. 30-36.
Abstract: В статье изложены основные положения содержания системно-деятельностной концепции подготовки учителя, которые позволяют переориентировать традиционную систему формирования компетенций у будущего учителя: во-первых, по подготовке его преимущественно как передатчика знаний на специалиста, способного реализовать инновационные достижения и строить авторскую учебную деятельность; во-вторых, с учителя как преимущественно распорядителя ученического коллектива на специалиста, который является организатором совместной деятельности учащихся, в-третьих, со специалиста, у которого доминирует эмпирическое мышление на учителя, который реализует теоретическое, творчески-педагогическое мышление в учебно-воспитательном процессе. Предложено научно-методическое обеспечение сопровождения внедрения этого подхода. У статті викладені основні положення змісту системно-діяльнісної концепції підготовки вчителя, які дозволяють переорієнтувати традиційну систему формування компетенцій у майбутнього вчителя: по-перше, по підготовці його переважно як передавача знань на фахівця, здатного реалізувати інноваційні досягнення і будувати авторську навчальну діяльність; по-друге, з учителя як переважно розпорядника учнівського колективу на фахівця, який є організатором спільної діяльності учнів, по-третє, з фахівця, у якого домінує емпіричне мислення на вчителя, який реалізує теоретичне, творчо-педагогічне мислення в навчально-виховному процесі. Запропоновано науково-методичне забезпечення супроводу впровадження цього підходу.The article sets out the main provisions of the content of the system-activity concept of teacher training, which allow you to reorient the traditional system of forming competencies for a future teacher: firstly, to prepare it mainly as a transmitter of knowledge to a specialist who is able to realize innovative achievements and build author's educational activities; secondly, from a teacher as the main manager of the student body to a specialist who organizes joint activities of students, thirdly, from a specialist who is dominated by empirical thinking on a teacher who implements theoretical, creative and pedagogical thinking in the educational process. The scientific and methodological support of the implementation of this approach is proposed.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5477
Appears in Collections:Кафедра теорії та методики практичної психології

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Chebykin, Oleksij Yakovych.pdf6.26 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.