Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5311
Title: Міждисциплінарні та синтезуючі методичі засоби стимулювання художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музики та хореографії
Other Titles: Междисциплинарные и синтезирующие методические средства стимулирования художественно-ментального опыта будущих учителей музыки и хореографии
Interdisciplinary and synthesizing methods of stimulating artistic and mental experience of future music and choreography teachers
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Keywords: духовність
ментальність
художньо-ментальний досвід
міждисциплінарність
методичні засоби
майбутні вчителі музичного мистецтва та хореографії
духовность
ментальность
художественно-ментальный опыт
междисциплинарность
методические средства
будущие учителя музыкального искусства и хореографии
spirituality
mentality
artistic and mental experience
interdisciplinary character
methodical means
future music and choreography disciplines teachers
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Реброва О. Є. Міждисциплінарні та синтезуючі методичі засоби стимулювання художньо-ментального досвіду майбутніх учителів музики та хореографії / О. Є. Реброва // Наука і освіта. - №2. - 2015. - С. 101-106
Abstract: У статті дається пояснення педагогічного смислу поняття «ментальність» як основи духовності. Похідним від нього у галузі мистецтва та мистецької освіти стає «художньо-ментальний досвід», що позначає багатоаспектний феномен накопичення художнього досвіду майбутніх учителів музичного мистецтва та хореографії, який ґрунтується на осягненні різних факторів соціокультурного характеру: етноментальності, типів культури та професійних мен-тальних якостей. Уточнюється коректність наукового вислову «формування художньо-ментального досвіду». Пода-ються окремі методичні засоби впливу на ефективність такого формування, які пройшли експериментальну перевірку.В статье дается объяснение педагогического смысла понятия «ментальность» как основы духовности. Производ-ным от них в области искусства и художественного образования становится «художественно-ментальный опыт», кото-рый обозначает многоаспектный феномен накопления художественного опыта будущих учителей музыкального искус-ства и хореографии, основанный на изучении различных факторов социокультурного характера: этноментальности, типов культуры и профессиональных ментальных качеств. Уточняется корректность научного выражения «формиро-вание художественно-ментального опыта». Процесс формирования художественно-ментального опыта характеризуется (в отличие от процесса накопления опыта, его развития, в котором акцент делается на индивидуальном аспекте, на дей-ствии личности по накоплению знаний и умений их применять в различных условиях) целенаправленными действиями преподавателя или организатора учебного процесса, который выбирает такой формат воздействия, который стимулиру-ет и улучшает накопление опыта, в том числе и художественно-ментального. Среди внедренных методических средств эффективными определены следующие принципы: принцип совместимости, интеграции видов учебной деятельности, рефлексии художественно-ментальных ресурсов личности, определения доминирующего типа профессиональной са-морепрезентации; методы: обоснование художественно-смысловой нагрузки срока или ремарки, сравнения, голографи-ческого построения интонации. Указанные методические ресурсы применялись с акцентуацией их междисциплинарно-го и синтезирующего потенциала.The article determines the pedagogical meaning of the concept of mentality as the basis of spirituality. Their derivate in the field of Arts and Art Education is the artistic and mental experience, which means the multi-aspect phenomenon of gaining artis-tic experience of future Music and Choreography teachers, which is based on the studying of different factors of sociocultural character: ethnic mentality, types of culture and professional mental qualities. The accuracy of the scientific concept “artistic and mental experience formation” is specified. The process of forming artistic and mental experience is characterized by purposeful actions of a teacher or an education manager, who chooses such a form of influence, which stimulates and improves the process of gaining the experience, including artistic and mental (as distinguished from the process of gaining experience, its development, where special attention is paid to the individual aspect, to person’s acts aimed at obtaining knowledge and skills of their usage under different conditions). The author distinguishes the following efficient principles among the implemented methodical means: the principle of compatibility, reflection of artistic and mental personal recourses, the principle of determining the domi-nant type of professional self-presentation. Besides, the following methods are selected: substantiation of artistic meaning of a remark, comparison, holographic intonation structure. The above mentioned resources have been used with the focus on their interdisciplinary or synthesizing potential.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5311
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova.pdf243.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.