Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5287
Title: Асоціативний експеримент як засіб дослідження образу світу
Other Titles: Ассоциативный эксперимент как способ исследования образа мира
Association experiment as means to research one`s worldview
Authors: Спиридонова, Лідія Костянтинівна
Спиридонова, Лидия Константиновна
Spyrydonova, Lidiia
Keywords: образ світу
асоціативний експеримент
вільний асоціативний експеримент
значення
особистісні смисли
образ мира
ассоциативный эксперимент
свободный ассоциативный эксперимент
значение
личностные смыслы
worldview
association experiment
frees association experiment
meaning
personality senses
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Спиридонова Л. К. Асоціативний експеримент як засіб дослідження образу світу / Л. К. Спирипдонова // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С. 152-158
Abstract: У статті розглядається асоціативний експеримент як один із засобів дослідження деяких особливостей образу світу. Описується дослідження, проведене з використанням асоціативного експерименту. Наводяться отримані дані в двох вікових вибірках (студентів і викладачів) до слів «свобода», «щастя». В статье рассматривается ассоциативный экспереимент как одно из средств исследования некоторых особенно-стей образа мира. Описывается проведенное исследование на основе ассоциативного эксперимента. Приводятся по-лученные данные в двух возрастных выборках (студентов и преподавателей) к словам «свобода», «счастье». В ис-следовании приняли участие 139 человек, из них 71 студентка первого и второго курсов вузов города Одессы и 68 преподавателей старших классов школ Одессы и Одесской области (женщины). При подборе участниц взрослой вы-борки учитывался возраст испытуемых – не менее 35 лет (то есть формирование их образа мира должно было совпа-дать с периодом существования Советского Союза). Кроме того, были выбраны именно преподаватели, поскольку ценностные ориентации студентов и преподавателей в одной и той же культуре в общих чертах совпадают, что в оп-ределенной мере повышает валидность сравнительного анализа. В ходе исследования подтвердились гипотезы о том, что исследование, проведенное с помощью ассоциативного эксперимента, может выявить як значения и смыс-лы, принадлежащие к поверхностным структурам, так и такие, которые существуют в глубинных структурах и могут передаваться из поколения в поколение. Контент-анализ результатов ассоциативного эксперимента позволил вы-явить в актуализированных значениях к словам-стимулам «счастье», «свобода» смыслы, которые определенным образом могут быть отнесены к глубинным структурам образа мира, поскольку они являются довольно стойкими и плохо поддаются трансформации, например, к слову-стимулу «свобода» – «свобода от» и к слову-стимулу «счас-тье» – «семья». Кроме того, контент-анализ результатов ассоциативного эксперимента позволил обобщить часть смыслов, которые продуцировали респонденты к словам-стимулам «свобода» и «счастье», в категорию «экзистенциальные представления», что подтверждает мысль о том, что «духовность» входит в ядерные структуры образа мира украинского народа, является инвариантным, транслируется из поколения в поколение и может считаться одной из культурно-специфических особенностей образа мира украинцев. The paper is focused on association experiment as a means of investigating some special aspects of one’s worldview. The research made on the basis of association experiment is described. The data obtained in two age samples (students and teachers) – associations with the words “freedom” and “happiness” – are represented. The research involved 139 people including 71 first- and second-year female students of Odesa higher educational institutions as well as 68 senior school teachers from school of Odesa and Odesa region (women). While selecting the participants of adults sample their age was taken into account – above 35 years (their worldview should be formed in the Soviet Union). The reason for choosing the teachers was that value orientations of students and teachers belonging to one culture are generally the same, which increases the comparative analysis validity in a way. In the course of the study the hypotheses suggested at the beginning were proved, which means that a research based on the asso-ciative experiment can help reveal meanings and senses belonging to surface structures as well as those ones which exist in re-mote structures and can be transferred across the generations. Content-analysis of the association experiment results made it poss-ible to reveal in meanings obtained for the words “freedom” and “happiness” the senses which could belong to remote structures of the worldview as long as they are rather stable and not easily transformed, for example, “freedom”–“freedom from", “happi-ness”–“family”. Additionally, the content-analysis allowed to group some senses which were produced by the surveyed for the words-stimuli “freedom” and “happiness” into the category “existential conceptions”. It proves the idea that “spirituality” is a part of nuclear structures of Ukrainians’ worldview; it is invariable, transferred across the generations and can be considered as one of the culturally specific features of Ukrainian people’s worlview.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5287
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Spyrydonova.pdf294.08 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.