Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5185
Title: Вплив кар’єрних орієнтацій на формування професійної мотивації майбутніх учителів у навчальному процесі
Other Titles: Влияние карьерных ориентаций на формирование профессиональной мотивации будущих учителей в учебном процессе
Influence of career orientations on formation of future tefchers`professional motivation in educational process
Authors: Гончарова, Наталія Олексіївна
Гончарова, Наталия Алексеевна
Honcharova, Natalia
Keywords: кар’єрні орієнтації
професійна мотивація
навчальний процес
професійна кар’єра
професійний розвиток
становлення кар’єри майбутнього учителя
карьерные ориентации
профессиональная мотивация
учебный процесс
карьера
профессиональное развитие
формирование карьеры будущего учителя
career orientations
professional motivation
learning process
career development
professional devel-opment
future teachers’ career development
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Гончарова Н. О. Вплив кар’єрних орієнтацій на формування професійної мотивації майбутніх учителів у навчальному процесі / Н. О. Гончарова // Наука і освіта. - №1. - 2015. - С.31-35.
Abstract: Стаття присвячена вивченню кар’єрних орієнтацій майбутніх учителів у процесі неперервної освіти, що дозволяє визначити шляхи формування професійної мотивації на етапі їх навчання. Аналіз джерел свідчить, що більшість студентів мають невисокий рівень професійної мотивації. Це є прямим наслідком недостатньої сформованості уявлень про зміст своєї майбутньої діяльності, структуру професійних намірів, що може відо-бражатися на успішності та компетентності майбутнього фахівця. Тому саме кар’єрні орієнтації майбутніх учителів під час їх навчання у виші допоможуть сформувати відповідну професійну мотивацію, яка позитивно вплине на їх подальший професійний розвиток. В статье рассмотрены особенности профессионального становления будущего педагога, которые позволя-ют формировать его профессиональные мотивы на этапе обучения в вузе. Отмечено, что особое значение в структуре профессиональной мотивации уделяется мотиву достижения успеха как показателя карьерных ори-ентаций. Именно карьерные ориентации влияют на развитие мотива достижения успеха как фактора будущей успешной деятельности. В процессе обучения студентам предстоит понять смысл профессии и своей миссии в ней, осмыслить и усвоить теорию, освоить практику, овладеть методами целенаправленного профессионально-го и личностного саморазвития. Поэтому на успешность профессиональной деятельности оказывают влияние карьерные ориентации и профессиональная мотивация. В ходе проведѐнного теоретического исследования бы-ли выявлены особенности профессионального становления будущего учителя, а именно: разработка основопо-лагающих принципов формирования карьеры на этапе профессионального обучения; стартовая диагностика системообразующих факторов, которые способствуют успешному карьерному становлению будущего учителя; целенаправленное планирование карьеры и разработка карьерограмм. Установлено, что идея построения в вузе пространства, ориентированного на развитие у студентов личностных качеств и компетенций, позволяет фор-мировать осознанную позицию и поведение в будущей профессиональной деятельности, карьерных устремле-ниях. Определено, что профессиональную мотивацию можно оптимизировать посредством создания психоло-гических условий, способствующих повышению уровня осознания жизненной стратегии, развитию системы ценностей будущей профессии, умению выстраивать профессиональные планы и способы их достижений. Ус-тановлено, что мотив достижения успеха рассматривается в качестве компонента профессиональной мотивации и фактора становления карьерных ориентаций. Высокий уровень мотива достижения успеха – одно из основ-ных условий его эффективной профессиональной деятельности, позволяющий прогнозировать становление карьерных ориентаций студента, от которых в конечном итоге зависит успех профессиональной деятельности. В связи с этим представляется перспективной проблема изучения и поиска психологических условий и факто-ров, обеспечивающих развитие мотива достижения успеха студента-будущего учителя, так как именно этот мо-тив способствует успешной реализации в будущей профессиональной деятельности. The features of future teachers’ professional formation, which allows them to form professional motives when studying at the university, are described in the paper. Special attention is paid to the motivation of success achievement as an indicator of career orientations. It is career orientations that influence the development of motive of achieving success as a factor of future efficient activity. In the process of studying students will understand the meaning of their profession and their mission in it, comprehend and learn the theory, master the practice and methods of purposeful pro-fessional and personal self-development. Therefore, the success of professional activities influences the career orienta-tion and professional motivation. The carried out theoretical research helped to reveal the following peculiarities of fu-ture teachers’ professional formation: the development of basic principles of career formation at the stage of studying at an educational establishment, diagnostics of systemically important factors, which contribute to the successful career development of a future teacher; purposeful career planning, etc. The atmosphere at the university, oriented at the de-velopment of student’s personal qualities and competences, allows to form the consciousness attitude and behavior in future vocational activity and career goals. Professional motivation can be improved with the help of psychological conditions providing the increasing of the life strategy understanding, the development of value system of future profes-sion, the ability to set professional goals and achieve them. The motive of success achievement is considered as a com-ponent of professional motivation and a factor of career orientations formation. The high level of success achievement motivation is one of the main conditions of the efficient professional activity, which allows to predict the development of students’ career orientations, which are the prerequisite of their successful work. In this regard, the problem of psy-chological conditions and factors, which provide the development of success achievement motivation of future teachers is very important, because this motive provides the success of future specialists’ work.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/5185
Appears in Collections:2015

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Goncharova.pdf231.61 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.