Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4829
Title: Науково-методологічні підходи дослідження художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва і хореографії
Other Titles: Scientific and methodological approaches of research Masters of Musical Arts and Choreography
Authors: Степанова, Людмила Василівна
Stepanova, Lyudmila Vasylivna
Keywords: художньо-герменевтична компетентність
художньо-герменевтичні уміння
науково-методологічний підхід
герменевтичний підхід
семіотичний підхід
культурологічно-людиноцентричний підхід
крос-культурний підхід
artistic and hermeneutic competency
artistic and hermeneutic skills
scientific and methodological approaches
masters of music art and choreography
Issue Date: 2017
Publisher: Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова
Citation: Степанова Л. В. Науково-методологічні підходи дослідження художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва і хореографії / Л. В. Степанова // Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова : зб. наук. праць. - Київ. – 2017. – Вип. 22(1). – С. 44-49. – (Серія 14 : Теорія і методика мистецької освіти)
Series/Report no.: Теорія і методика мистецької освіти;
Abstract: У статті розглядаються науково-методологічні підходи дослідження художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва і хореографії. Розкривається сутність герменевтичного, семіотичного, культурологічного, крос-культурного підходів. Обґрунтовується цілеспрямованість обраних підходів як теоретико-методологічної основи формування художньо-герменевтичної компетентності магістрів музичного мистецтва і хореографії. Представлено концептуальні тенденції в сучасній педагогічній науці, в яких обрані підходи висвітлено в контексті професійної підготовки майбутніх викладачів музики та хореографії у компетентнісній парадигмі освіти. The article deals with the scientific and methodological approaches to the study of music art and choreography masters’ artistic and hermeneutic competency. The criteria for the selection of scientific and methodological approaches of the given phenomenon are focused on the quality development of master students’ professional competency and their acquiring of relevant hermeneutic and interpretation skills. As a result of the context studying of scientific works we explain the essence of hermeneutic, semiotic, culturological, cross-cultural approaches. The notion of the “scientific and methodological approach” is specified, it is considered in the study as the realization of the leading, dominant idea, relevant for the researcher’s conceptual position, which is carried out by means of the chosen strategy, is based on theoretically elaborated scientific positions and orients scientific cognition and practice on the search for the quality methodological support. Our scientific concept is based on understanding that in addition to theoretical, methodological, performance knowledge and skills, future music and choreography teachers should have developed professional artistic and hermeneutic competency and related to it hermeneutic and interpretation skills. It is advisable to employ in the course of study and development of music and choreography masters’ artistic and hermeneutic competency the following approaches: hermeneutic, semiotic, culturological and human-centered, cross-cultural approaches. These approaches are theoretical and methodological basis for our research, they focus perspective directions of further scientific studies of the problem on the determining pedagogical principles and conditions of developing music art and choreography masters’ artistic and hermeneutic competency.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4829
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Scientific and methodological.pdf316.05 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.