Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4412
Title: Термінальні аспекти у ціннісній моделі соціальної взаємодії
Other Titles: Терминальные аспекты в ценностной модели социального взаимодействия
Terminal aspects in the value model of social interaction
Authors: Булгакова, Олена Юріївна
Булгакова, Елена Юрьевна
Bulgacova, Olena Yuriivna
Keywords: навчально-професійна діяльність
соціальна взаємодія
термінальні цінності
учебно-профессиональная деятельность
социальное взаимодействие
терминальные ценности
educational-professional activity
social interaction
terminal values
Issue Date: 2014
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Булгакова О. Ю. Термінальні аспекти у ціннісній моделі соціальної взаємодії / О. Ю. Булгакова // Наука і освіта. - 2014. - № 11. - С. 61-65.
Abstract: Приводиться перелік термінальних цінностей в значенні елементів ціннісної моделі соціальної взаємодії у складі учбово-професійної діяльності у ВНЗ. Найбільш значущою для респондентів є реалізація творчого потенціалу і творча самореалізація, а найменш значущими – пошана з боку оточення, духовні цінності, бажаний соціальний статус. Пропонуються способи для цілеспрямованої підготовки студентів до соціальної взаємодії. Проблема социального взаимодействия рассматривается с точки зрения ведущих терминальных ценностей как элементов ее регулятивной системы (удовольствие от профессиональной деятельности, смысловая значимость профессиональной деятельности, материальное благополучие, духовные ценности, реализация творческого по-тенциала, самореализация, самосовершенствование и творческий рост, желаемый социальный статус, уважение со стороны начальства и коллег, уверенность в завтрашнем дне. Установлено, что наиболее значимой для респонден-тов является реализация творческого потенциала и творческая самореализация, а наименее значимыми – уважение со стороны окружения, духовные ценности, желаемый социальный статус. Отмечается, что стремление к той или иной терминальной ценности отражает ведущие тенденции в социумной среде. The problem of social interaction is considered from the point of view of the leading terminal values as elements of its regulatory system (satisfacfion with professional activity, importance of professional activities, material wealth, spiritual wealth, realization of the creative potential, self-fulfillment, self-improvement and creative growth, desired social status, respect of superiors and colleagues, confidence in the future, etc.). It is found that the most significant peculiarities for respondents are the realization of the creative potential and creative self-fulfillment, however the least important ones are the respect of other people, spiritual values and desired social status. It is noted that the pursuit of one or the other of the terminal values reflects the leading trends in the social environment. The ways to focus on training students for social interaction are suggested. It is proved that the training for social interaction should be based in particular on the formation of the corresponding terminal values. The fundamen-tals of this formation should be based on the idea of functional systems.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4412
Appears in Collections:2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
O. Yu. Bulhakova.pdf390.43 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.