Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4406
Title: Феноменологія міждисциплінарності та умови її застосування в підготовці майбутніх учителів художніх та гуманітарних спеціальностей
Other Titles: Феноменология междисицплинарности и условия ее использования в подготовке будущих учителей художественных и гуманитарных дисциплин
Phenomenology of interdisciplinarity and its application conditions in training prospective teachers of art and humanities
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Реброва, Ганна Олександрівна
Rebrova, Ganna Oleksandrivna
Реброва, Анна Александровна
Keywords: міждисциплінарність
цілісний світогляд
картина світу
майбутні учителі мистецтва та гуманітарних спеціальностей
междисциплинарность
целостное мировоззрение
картина мира
будущие учителя искусства и гуманитарных специальностей
interdisciplinarity
holistic world view
picture of the world
future teachers of art and humanities
Issue Date: 2018
Publisher: Тернопільський національний педагогічний університет імені В. Гнатюка
Citation: Реброва О. Є. Феноменологія міждисциплінарності та умови її застосування в підготовці майбутніх учителів художніх та гуманітарних спеціальностей / О. Є. Реброва, Г. О. Реброва // Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія : педагогіка. − №3. − 2018. – С. 49-56.
Abstract: Висвітлено питання міждисциплінарності в сучасному освітньому просторі. Воно розглядається як організаційний принцип, що забезпечує відповідність освітнього процесу вимогам стосовно формування уявлень цілісної картини світу і світогляду особистості. Показано, що міждисциплінарність володіє більш широким потенціалом для освіти і науки та може бути визначена методологічною основою досліджень, які здійснюються на векторі поліпарадигмальності. Розкрито феноменологію міждисциплінарності, котра характеризує її через такі ознаки: комунікативність, науково-семантична роль, синергетичність, особистісно-світоглядна спрямованість, дослідницький потенціал. Презентовано педагогічні умови, котрі спрямовують особистість на самостійне застосування потенціалу міждисциплінарності в контексті його феноменологічних ознак для формування цілісного світогляду. Показано, що з цією метою педагогічні умови запроваджуються на основі кількох змістових міждисциплінарних ліній, що забезпечує різомну міждисциплінарну модель набуття освіти: мистецька, гуманітарна, фахово-педагогічна, особистісно акмеологічна, дослідно-методологічна. Рассмотрен вопрос междисциплинарности в современном образовательном пространстве, которая рассматривается как его органцизационный принцип, обеспечивающий соответствие организации образовательного процесса требованиям по формированию представлений целостной картины мира и мировоззрения личности. Показано, что междисциплинарность обладает более широким потенциалом для образования и науки и может быть определена методологической основой исследований, проводимых на векторе полипарадигмальности. Раскрыто феноменологию междисциплинарности, которая характеризует ее через следующие признаки: коммуникативность, научно-семантическая роль, синергетичность, личностно-мировоззренческая направленность, исследовательский потенциал. Представлены педагогические условия, которые направляют личность на самостоятельное применение междисциплинарности в контексте его феноменологических признаков для формирования целостного мировоззрения. The issue of interdisciplinarity in the modern educational space has been viewed as its organizational principle ensuring that the organization of the educational process complies with the requirements for the development of vision of a holistic picture of the world and personal world view. It has been shown that interdisciplinarity has a wider potential for education and science and can be determined as the methodological basis for research conducted in terms of polyparadigmity. The phenomenology of interdisciplinarity characterizing it through the indications of communicativeness, scientific and semantic role, synergy, personal and world view orientation, and research potential has been revealed. The pedagogical conditions guiding an individual to the independent use of interdisciplinarity in the context ofphenomenological features related to the formation of a holistic world view have been presented. It has been shown that pedagogical conditions are introduced on the basis of several interdisciplinary content lines that provide a rhizomatic interdisciplinary model of education: artistic content line uniting integrated programs in art, a professional art form, cultural studies, and folk art; humanitarian content line combining aesthetics, ethics, cultural studies, and even economics with artistic culture and a professional art form, based on multiculturalism as well; professional and pedagogical content line combining psychological, pedagogical, and physiological knowledge of art education and humanities with creativity and pedagogical skills of the teacher; personal and acmeological content line uniting the content concept of creative development and self-realization on the basis of interdisciplinary connections that intensify the way of achieving creative success; experimental and methodological content line combining scientific knowledge and research methodology with the study of art itself and the phenomena of art education. The essence of interdisciplinary thinking as a rhizomatic model for exploring polymodal information sources has been clarified.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4406
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Rebrova Olena 2018.pdf135.59 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.