Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4387
Title: Організаційно-методичні стратегії навчання мистецтву в освітньому просторі України
Other Titles: Организационно-методические стратегии обучения искусству в образовательном пространстве Украины
Organizational-methodical art teaching strategies in the educational space of Ukraine
Authors: Реброва, Олена Євгенівна
Реброва, Елена Евгеньевна
Rebrova, Olena Yevgenivna
Keywords: організаційно-методична система
організаційно-методичні стратегії
навчання мистецтву
освітній простір
организационно-методическая система
организационно-методические стратегии
обучение искусству
образовательное пространство
organizational-methodical system
organizational-methodological strategies
art teaching
educational space
Issue Date: 2016
Publisher: Педагогічна думка
Citation: Реброва О. Є. Організаційно-методичні стратегії навчання мистецтва в освітньому просторі України / О. Є. Реброва // Мистецтво і освіта. - № 2 (80), 2016. - Київ: Педагогічна думка, 2016. - С. 2-6.
Abstract: У статті висвітлено питання організаційно-методичного забезпечення процесу навчання мистецтву в умовах сучасних викликів, які постають в освітньому просторі України. Визначено стратегічні напрями, що оптимізують процес навчання мистецтву дітей та молоді, є альтернативними до традиційних усталених організаційних форм: класно-урочна, гурткова, лекційна. Обґрунтована доцільність кожного із стратегічних напрямів. Визначено відповідні до них наукові підходи, домінуючі принципи та організаційні форми. В статье освещены вопросы организационно-методического обеспечения процесса обучения искусству в условиях современных реалий, в которых находится образовательное пространство Украины. Определены стратегические направления, оптимизирующие процесс обучения искусству детей и молодежи, которые являются альтернативными традиционным устойчивым организационным формам. Обоснована целесообразность каждого из стратегических направлений. Определены соответствующие им научные подходы, доминирущие принципы и организационные формы. The article highlights and identifies strategic directions that optimize the art teaching of children and youth process and that are alternatives to sustainable traditional organizational forms. Organizational-methodological strategies of art education are considered as areas of comprehensive methodical providing of actual art teaching tasks, which core are innovations in the organization of artistic and creative, developing, educational processes, active art assimilation on all education levels. Generalization of theoretical research and analysis of pedagogical practice allowed to state the existence of following strategic areas: projective, informal (in two kinds), multidisciplinary, multimodal, cross-cultural and multicultural, agonistic. Expediency of each of the strategic directions is substantiated. Corresponding scientific approaches, dominant principles and organizational forms are determined.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4387
Appears in Collections:Кафедра музичного мистецтва і хореографії

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Organizational-methodical art teaching strategies in the.pdf327.57 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.