Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4035
Title: | Активізація міждисциплінарних звʼязків як умова формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів фізики |
Other Titles: | Activation of interdisciplinary connections as a condition for the formation of the of future physics teachers’ self-education competence |
Authors: | Тадеуш, Ольга Харлампіївна Tadeush, Olga Kharlampiivna Веремій, Катерина Veremiy, Kateryna Марина, Марія Сергіївна Marina, Mariia |
Keywords: | майбутні вчителі фізики міждисциплінарні зв’язки самоосвітня компетентність активізація future teachers of Physics interdisciplinary connections self-education competence |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Тадеуш О. Х. Активізація міждисциплінарних звʼязків як умова формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів фізики / О. Х. Тадеуш, К. Веремій, М. С. Марина // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. праць. – Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2018. – №4. – С. 74-80. |
Abstract: | Для визначення конкретних шляхів покращення професійної підготовки майбутніх учителів фізики на засадах міждисциплінарності розроблено й упроваджено технології використання невідʼємних звʼязків фізики і математики, проведено констатувальний і формувальний етапи експерименту з перевірки ефективності запропонованої методики реалізації міжпредметних звʼязків при засвоєнні розділу загальної фізики «Механіка».Контрольні заходи показали, що більшість студентів експериментальної групи подолали ускладнення із застосуванням математичного апарату при навчанні фізики й успішно вирішили завдання з міжпредметним вмістом (91 %), на відміну від студентів контрольної групи (39 %). Укладено висновки щодо доцільності продовження активізації міждисциплінарних звʼязків фізики і математики в подальших розділах загальної фізики. The authors of the article consider the need to introduce the interconnection of the teaching of Physics and Mathematics as a topical problem related to qualitative professional training targeted to the future teachers of physics. In the conducted research the analysis and systematization of philosophical, psychological and pedagogical, scientific-methodical, educational literature and dissertation research were carried out; the experience of educational work performed by teachers of Physics and Mathematical disciplines within this problem was studied and generalized; teachers and students were interviewed in order to determine their conscious attitude to the interrelation between physics and mathematical disciplines; particular ways of improving the training on the basis of interdisciplinary methods were determined; the content of the lectures on General Physics, the section “Mechanics” as well as that one of the tasks of practical classes to by fulfilled within mathematical disciplines including interdisciplinary content of Physics were corrected to a certain extent. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4035 |
Appears in Collections: | 2018 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Olga Tadeush.pdf | 186.17 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.