Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4035
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorТадеуш, Ольга Харлампіївна-
dc.contributor.authorТадеуш, Ольга Харлампиевна-
dc.contributor.authorTadeush, Olga Kharlampiivna-
dc.contributor.authorВеремій, Катерина-
dc.contributor.authorЕремий, Екатерина-
dc.contributor.authorVeremiy, Kateryna-
dc.contributor.authorМарина, Марія Сергіївна-
dc.contributor.authorMarina, Mariia-
dc.contributor.authorМарина, Мария Сергеевна-
dc.date.accessioned2019-09-25T13:18:27Z-
dc.date.available2019-09-25T13:18:27Z-
dc.date.issued2018-
dc.identifier.citationТадеуш О. Х. Активізація міждисциплінарних звʼязків як умова формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів фізики / О. Х. Тадеуш, К. Веремій, М. С. Марина // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. праць. – Одеса : ПНПУ імені К. Д. Ушинського, 2018. – №4. – С. 74-80.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4035-
dc.description.abstractДля визначення конкретних шляхів покращення професійної підготовки майбутніх учителів фізики на засадах міждисциплінарності розроблено й упроваджено технології використання невідʼємних звʼязків фізики і математики, проведено констатувальний і формувальний етапи експерименту з перевірки ефективності запропонованої методики реалізації міжпредметних звʼязків при засвоєнні розділу загальної фізики «Механіка».Контрольні заходи показали, що більшість студентів експериментальної групи подолали ускладнення із застосуванням математичного апарату при навчанні фізики й успішно вирішили завдання з міжпредметним вмістом (91 %), на відміну від студентів контрольної групи (39 %). Укладено висновки щодо доцільності продовження активізації міждисциплінарних звʼязків фізики і математики в подальших розділах загальної фізики. Для определения конкретных путей улучшения профессиональной подготовки будущих учителей физики на основе междисциплинарности разработана и внедрена технологии использования неотъемлемых связей физики и математики, проведен констатирующий и формирующий эксперименты по проверке эффективности предложенной методики реализации межпредметных связей при усвоении раздела общей физики «Механика ». Контрольные мероприятия показали, что большинство студентов экспериментальной группы преодолели сложности с применением математического аппарата при обучении физики и успешно решили задачу с межпредметным содержанием (91%), в отличие от студентов контрольной группы (39%). Сделаны выводы о целесообразности продолжения активизации междисциплинарных связей физики и математики в последующих главах общей физики. The authors of the article consider the need to introduce the interconnection of the teaching of Physics and Mathematics as a topical problem related to qualitative professional training targeted to the future teachers of physics. In the conducted research the analysis and systematization of philosophical, psychological and pedagogical, scientific-methodical, educational literature and dissertation research were carried out; the experience of educational work performed by teachers of Physics and Mathematical disciplines within this problem was studied and generalized; teachers and students were interviewed in order to determine their conscious attitude to the interrelation between physics and mathematical disciplines; particular ways of improving the training on the basis of interdisciplinary methods were determined; the content of the lectures on General Physics, the section “Mechanics” as well as that one of the tasks of practical classes to by fulfilled within mathematical disciplines including interdisciplinary content of Physics were corrected to a certain extent.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний університет імені К. Д. Ушинського»uk
dc.subjectмайбутні вчителі фізикиuk
dc.subjectміждисциплінарні зв’язкиuk
dc.subjectсамоосвітня компетентністьuk
dc.subjectактивізаціяuk
dc.subjectбудущие учителя физикиuk
dc.subjectмеждисциплинарные связиuk
dc.subjectсамообразовательная компетентностьuk
dc.subjectактивизацияuk
dc.subjectfuture teachers of Physicsuk
dc.subjectinterdisciplinary connectionsuk
dc.subjectself-education competenceuk
dc.titleАктивізація міждисциплінарних звʼязків як умова формування самоосвітньої компетентності майбутніх учителів фізикиuk
dc.title.alternativeАктивизация междисциплинарных связей как условие формирования самообразовательной компетентности будущих учителей физикиuk
dc.title.alternativeActivation of interdisciplinary connections as a condition for the formation of the of future physics teachers’ self-education competenceuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olga Tadeush.pdf186.17 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.