Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4008
Title: Діагностика рівнів підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурної комунікації
Other Titles: Diagnostics of future navigators’ proficiency levels in cross-cultural communication
Authors: Бузовська, Юлія Федорівна
Бузовская, Юлия Федоровна
Buzovska, Yuliia Fedorivna
Keywords: майбутні судноводії
підготовленість
критерій
міжкультурна комунікація
методи дослідження
future navigators
preparedness / proficiency
criterion
cross-cultural communication
research methods
Issue Date: 2018
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Бузовська Ю. Ф. Діагностика рівнів підготовленості майбутніх судноводіїв до міжкультурної комунікації / Ю. Ф. Бузовська // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. — 2018. — № 5. — С. 91-96.
Abstract: Статтю присвячено проблемі підготовки майбутніх судноводіїв до міжкультурної комунікації засобами інформаційно-комунікаційних технологій. Визначено критерії та показники оцінювання рівня підготовленості курсантів до міжкультурного спілкування згідно з структурними компонентами такої підготовленості (мотиваційно-когнітивний, діяльнісно-креативний та особистісно-креативний), представлено методи діагностування. Результати констатувального діагностичного зрізу, отримані в експериментальній та контрольній групах, свідчать про низький рівень підготовленості курсантів до комунікації з представниками інших країн та культур, а також про необхідність спеціальної міжкультурної підготовки майбутніх судноводіїв. Future navigators’ training in cross-cultural communication is an important part of their professional training, because the professional activity of navigators is directly related to communication with representatives of other countries and cultures. Taking into account the component structure of future navigators’ training in cross- cultural communication (motivational-and-cognitive, activity-and-creativity-centred and personal-and-reflexive components), the criteria and indicators which can be used to diagnose proficiency levels in the designated activity are named in the article. The criteria of the investigated construct are, as follows: mindset- and content-oriented, operational-and-creative, and individual-and-evaluative. The characteristic of proficiency levels (high, satisfactory, low) demonstrated by Navigation Department cadets in communication within intercultural situations are also presented in the article.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/4008
Appears in Collections:2018

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
17.pdf182.66 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.