Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3917
Title: Сутність феномена «учнівський колектив»
Other Titles: The essence of the phenomenon «pupils’ collective»
Authors: Нестеренко, Сергій Сергійович
Nesterenko, Serhiy Serhiyovych
Keywords: колектив
шкільний колектив
учнівський колектив
collective
school collective
pupils’ collective
Issue Date: 2017
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. — 2017. — № 6. — С. 62-67.
Abstract: У статті порушено проблему феномена «учнівський колектив». Наголошено, що колектив є важливим чинником і засобом виховання, розвитку та формування особистості людини. Подано сучасне трактування поняття «колектив» науковими джерелами. Наведено власне розуміння поняття «колектив» та «учнівський колектив». Розкрито проблему розвитку учнів у шкільному колективі (Т. Коннікова) та особливості виховного колективу школярів (Л. Новікова). Визначено роль педагога у розвитку дитячого колективу. The article is devoted to the issue covering the phenomenon «pupils’ collective». It is highlighted that the problem of the collective is a part of the general problem concerning a human being, which is considered from the standpoint of philosophical, socio-psychological and socio-pedagogical sciences and takes an important place among other problems of our time. Due to certain relationships, to a particular level of consciousness and moral education, the collective is an important factor and a means of education, development and formation of the human personality.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3917
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
12.pdf257.4 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.