Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3909
Title: Педагогічні рефлексії Миколи Маккавейського в його історико-педагогічному наративі (кінець ХІХ – початок ХХ ст.)
Other Titles: Mykola Makkaveysky’s pedagogical reflection in his historical and pedagogical narrative (the end of the XIX and the beginning of the XX century)
Authors: Галів, Микола Дмитрович
Haliv, Mykola
Keywords: епістемологічні засади
педагогічні рефлексії
історико-педагогічний наратив
Микола Маккавейський
epistemological principles
pedagogical reflections
historical and pedagogical narratives
Nikolai Makkaevsky
Issue Date: 2017
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського»
Citation: Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського : зб. наук. пр. — 2017. — № 6. — С. 21-26.
Abstract: У статті проаналізовано зміст наукових праць відомого українського вченого, педагога, історика Миколи Маккавейського (1864 – 1919). Показано, що у дослідженнях, присвячених історії педагогічної думки, він висловлював власні педагогічні рефлексії щодо методологічних засад педагогіки, чинників формування особистості, мети, змісту, методів виховання та навчання. Встановлено, що ці рефлексії принагідні, вмонтовані в текст не системно, а як відгук на ті чи ті твердження відомих педагогів минулого або історичні обставини розвитку освіти і виховання у давніх народів, які становили об’єкт дослідницької уваги вченого. The content of the scientific works of the famous Ukrainian scientist, teacher, historian Mykola Makkaveysky (1864 – 1919) is analyzed in this article. The urgency of the article is stipulated by the increasing attention of modern scientists to the study of theoretical and methodological, epistemological principles of the scientific narrative. Scientists prove that significant influence on the author's historical and pedagogical narrative has out-sourced knowledge. An essential component of out- sourced knowledge is the pedagogical views of the author of the narrative.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3909
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
5.pdf280.37 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.