Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3806
Title: | Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх техніків-електромеханіків у коледжах транспортної інфраструктури |
Other Titles: | Pedagogical conditions of formation of professional competence of future electromechanics technicians in colleges of transport infrastructure Педагогические условия формирования профессиональной компетентности будущих техников-электромехаников в колледжах транспортной инфраструктуры |
Authors: | Давискиба, Вячеслав Олександрович Давискиба, Вячеслав Александрович Daviskiba, Vyacheslav |
Keywords: | коледж компетентнісний підхід професійна компетентність техніки-електромеханіки колледж компетентностный подход профессиональная компетентность техники-электромеханики college competence-oriented approach professional competence technicians-electricians |
Issue Date: | 2018 |
Publisher: | Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського |
Citation: | Давискиба В. О. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх техніків-електромеханіків у коледжах транспортної інфраструктури / О. В. Давискиба // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. - 2018. - №2. - С. 31-35. |
Abstract: | У статті обґрунтовано педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх техніків-електромеханіків, а саме: формування позитивної мотивації до оволодіння майбутньою професією, проектування змісту навчально-методичного забезпечення освітньої діяльності на засадах компетентнісного підходу, використання технологій активного навчання, посилення ролі практичної підготовки. Педагогические условия формирования профессиональной компетентности будущих техников-электромехаников представляют совокупность объективных, реально созданных обстоятельств психолого-педагогического, учебно-методического, материально-технического и другого характера,который гарантирует успешное достижение поставленной цели. По результатам исследования обоснованы такие педагогические условия: формирование положительной мотивации к овладению будущей профессией; проектирования содержания учебно-методического обеспечения учебных дисциплин на основе компетентностного подхода; приближение учебной деятельности к реалиям будущей профессии путем использования технологий активного обучения; усиление роли практической подготовки с целью овладения опытом осуществления будущей профессиональной деятельности. Указанные педагогические условия позволяют усилить компетентности направленность обучения, улучшить уровень учебно-методического обеспечения, усилить мотивационную роль технологий обучения в колледжахтранспортной инфраструктуры. Pedagogical conditions for the formation of professional competence of future technicians-electricians trained are interpreted as an aggregate of objective, really created circumstances of psychological and pedagogical, educational-methodical and material-technical character which ensure a successful achievement of the goal. According to the results of the study, the main pedagogical conditions are defined, as follows: ‒ the formation of a positive motivation for mastering the future profession; − the elaboration of the content of teaching and methodological support for educational disciplines on the basis of the competence-oriented approach; − the approximation of educational activities to the realities of the future profession through the use of active learning technologies; ‒ strengthening of the role of practical training in order to gain experience for its implementation while performing future professional activities. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3806 |
Appears in Collections: | 2018 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Vyacheslav Daviskiba.pdf | 268.15 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.