Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3470
Title: Інноваційні тенденції у світовій вокальній педагогіці минулого та сучасності
Other Titles: Инновационные тенденции в мировой вокальной педагогике прошлого и современности
Innovational tendencies in the world vocal pedagogy of the past and modern time
Authors: Хепін, Цзян
Хепин, Цзян
Happin, Tszyan
Keywords: вокальна освіта
художній стиль
техніка інтонування
інтерпретація
вокальное образование
художественный стиль
техника интонирования
интерпретация
vocal education
artistic style
intoning technique
interpretation
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Цзян Хепін. Інноваційні тенденції у світовій вокальній педагогіці минулого та сучасності. / Цзян Хепін // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 109-115.
Abstract: У статі розглянуто визначні етапи розвитку вокального мистецтва і освіти, визначено взаємозв’язок духовних, суспільно-культурних. мистецьких та музично-художніх чинників у становленні вокального мистецтва, зумовленість пошуку інноваційних виконавських прийомів, які дозволяли співакам досягати очікуваної виразності й змістовності виконання. Визначено головні особливості провідних вокальних шкіл, тенденції їх прояву в процесі становлення вокально-педагогічної думки, в інноваційно-пошуковій діяльності видатних викладачів вокалу на зламі епох і стилів. Исследование процесса изменений, происходящих в культуре, в частности – и в вокальном искусстве и педагогике, играет важную роль не только в осмыслении сложных процессов прошлого, но и в направленности творческих поисков, которые происходят в сегодняшней художественной науке и практике. Важность изучения культурного опыта человечества для его дальнейшего развития подчеркивали такие ученые, как Л. Выготский, И. Зязун, Д. Лихачев, М. Каган, М. Киященко и мн. др. Ее алазиху в сфере вокального искусства большое внимание уделили такие Б. Асафьев, В. Сладкопевец, О. Ланщикова, П. Луцкер, И. Сусидко, Г. Стасько, Э. Симонова. Цель статьи – выявление наиболее перспективных инноваций в вокальном искусстве прошлого и возможностей их органического использования в подготовке современного исполнителя-певца к творчески универсальной деятельности в его сценически-артистической и педагогической деятельности. В подготовке материалов применены такие методы, как ретроспективно-исторический анализ, обобщение данных научной и мемуарной литературы, осмысление практического опыта вокального исполнительства и преподавания пения. В статье рассмотрены основные этапы развития вокального искусства и образования, определена взаимосвязь духовных, общественно-культурных. художественных и музыкально-художественных факторов в становлении вокального искусства, обусловленность ими поиска тех инновационных исполнительских приемов, которые позволяли певцам достигать нового качества выразительности и содержательности исполнения. Охарактеризованы главные особенности ведущих вокальных школ и тенденции их проявления в процессе становления вокально-педагогической мысли, способы их воплощение в инновационно-поисковой деятельности выдающихся преподавателей вокала на рубеже эпох и стилей. Обоснованы положения о том. что в обучении вокалистов как исполнителей и будущих преподавателей целесообразно фокусироваться на подготовке универсального исполнителя, способного решать творческие задачи в различных сферах деятельности, владеть техниками академического и народного пения, импровизации, джаза, в соответствии с культурными запросами современного общества. Это требует овладения педагога всем арсеналом произведенных методических законов и принципов воспитания певца, осведомленности в новейших достижениях и инновационных поисках современных мастеров вокальной педагогики, способности к критическому осмыслению возможностей их усвоения певцом с учетом его индивидуальных особенностей и перспектив певческого развития. Доказано, что одной важнейших задач совершенствования педагогической деятельности в области вокального образования является углубление представлений специалистов в области стилистики вокального искусства, дальнейшего изучения ими методических основ великих мастеров далекого прошлого, способности критически осмысливать инновационные тенденции современности, достигать их сочетание для выработки совершенной техники и мастерства воплощения художественных образов в разностилевых вокальных произведениях. The investigation of the process of the changes taking place within culture, in the vocal art and Pedagogy to be more precise, plays a significant role not only in the comprehension of the complex processes of the past, but also in the sphere of creative searches which occur in today’s artistic science and practice. The importance of the study of humanity’s experience for its further development was highlighted by these scientists: L. Vygotsky, S. Zyazun, D. Likhachyov, M. Kagan, M. Kiyashchenko and others. The scientists like B.Astafiev, V.Sladkopevets, O.Lanshchikova, P. Lutsker, I. Susidko, G. Stasko, E. Simonova and others paid great attention to its analysis in the sphere of vocal art. The article aims at the determination of the most promising innovations in vocal art of the past and opportunities of their organic use in the modern performer-singer training in creative universal activity within his / her onstage, artistic and pedagogical activities. These methods enabled the elaboration of the materials: retrospective and historical analysis, data generalization of scientific and memoir literature, comprehension of practical experience of vocal performance and teaching singing. The main development stages of vocal art and education have been considered in the article; the interconnection between spiritual, sociocultural, artistic and music-artistic factors in the formation of vocal art have been determined; the seach for the innovative performance techniques which enabled singers to achieve a new quality of expressiveness and pithiness in their performance has been conditioned. The main peculiarities of the leading vocal schools and tendencies of their manifestation in the process of the formation of vocal-pedagogical tought, ways of their implementation into innovative search activities of teachers of vocal at the turn of eras and styles have been characterized. The regulations saying that while training vocalists as performers and future teachers of vocal, it is expedient to focus attention on a universal performer who is able to solve creative problems in different spheres of activity, possess techiques of both academic and folk singing, improvisation, jazz in accordance with cultural demands of modern society have been substantiated. It requires pedagogue's mastery of all possible methodological laws and principles of singer’s education, his / her awareness of the newest achievements and innovative searches initiated by modern masters of vocal Pedagogy, ability for creative comprehension of opportunities of their adoption by a singer taking into account his / her individual features and perspectives of development in the field of singing. It has been proved that the deepening of specialists’ views in the area of the vocal art stylistics; their further study of methodical fundamentals of great masters of the past; the ability to comprehend innovative tendencies of the modern time critically, achieve their combination in order to elaborate perfect techniques and mastery of implementation of artistic images into vocal works of diverse styles are a set of the most important tasks aimed at mastering pedagogical activity in the sphere of vocal education.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3470
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Happin-2017-1.pdf556.92 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.