Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/344
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorВовкотруб, Раїса Петрівна-
dc.contributor.authorVovkotrub, Raisa Petrivna-
dc.date.accessioned2018-09-14T07:43:02Z-
dc.date.available2018-09-14T07:43:02Z-
dc.date.issued2005-
dc.identifier.citationВовкотруб Р. П. Розвиток усного мовлення учнів першого класу в процесі навчання грамоти : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Раїса Петрівна Вовкотруб; наук. кер. В. А. Трунова; Ізмаїл. держ. гуманіт. ун-т. – Ізмаїл, 2005. – 270 с.uk
dc.identifier.uridspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/344-
dc.description.abstractУ дисертації розкрито сутність та обґрунтовано проблему розвитку усного мовлення першокласників, дібрано методи спостереження, аналогії, словесний (бесіда, розповідь, міркування), запропоновано дидактичне та методичне забезпечення. Розроблено й експериментально апробовано методику мовленнєвого розвитку, що включає роботу над словом, словосполученням, реченням, побудовою зв’язних висловлень: переказу, розповіді, опису, міркування. Визначено критерії, показники і рівні сформованості мовленнєвих навичок (високий, достатній, середній, початковий), розроблено лінгводидактичну модель розвитку усного мовлення першокласників під час навчання грамоти. The thesis study the nature and the problems of the formation of oral speech abilities for the first year school children, regard the methods and suggest the didactic means. The effective methods for the development of oral speech during the teaching of writing and reading abilities are defined the following: observation, analogy, verbal (conversation, story telling, reasoning ). The selection of methods is made on the basis of their functions, regarding the level of psychological, intellectual and speaking development of children. The speech methods development includes the work with a word, word combinations, sentences, the construction of the down link expressions: dialogue, monologue (retelling, describing, reasoning). The author suggests the exercises and methods aiming from one hand, to use the dictionary, and from other — to develop the skills to use a word. Only having the experience to select a word, to clarify it's lexical meaning, being experienced in word and sentence building the school. Children can competently express their thoughts, through the building of the down link expression. The described methods enable us on the basis of the obtained results to make a conclusion about its expediency and efficiency. It can be utilized by the teachers of initial classes of comprehensive schools, the same as by the teachers of higher educational establishments.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherІзмаїльський державний гуманітарний університетuk
dc.subjectмовленняuk
dc.subjectнавчання грамотиuk
dc.subjectрозвиток усного мовленняuk
dc.subjectсловоuk
dc.subjectсловосполученняuk
dc.subjectреченняuk
dc.subjectзв’язне висловленняuk
dc.subjectмонологічне мовленняuk
dc.subjectspeech of grammaruk
dc.subjectdevelopment of oral speechuk
dc.subjecta worduk
dc.subjectword-combinationuk
dc.subjectsentencesuk
dc.subjectthe coherent statementuk
dc.subjectmonologue speechuk
dc.titleРозвиток усного мовлення учнів першого класу в процесі навчання грамотиuk
dc.title.alternativeDevelopm ent of oral speech the students of the first class in the process of learning the lettersuk
dc.typeThesisuk
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Вовкотруб Раїса Петрівна (1).pdf2.31 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.