Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3432
Title: Становлення і розвиток педагогічної системи К. Д. Ушинського
Other Titles: Formation and development of K. D. Ushinsky’s pedagogical system
Становление и развитие педагогической системы К. Д. Ушинского
Authors: Богуш, Алла Михайлівна
Bohush, Alla Mykhailivna
Богуш, Алла Михайловна
Keywords: Ушинський К. Д.
педагог
учитель
учений
професор
періоди життєдіяльності і творчості
педагогіка
рідне слово
педагогічна антропологія
статті
Ushinsky K. D.
educator
teacher
professor
scientist
periods of life and creativity
pedagogy
articles
Native word
Pedagogical anthropology
Ушинский Константин Дмитриевич
педагог
учитель
профессор
ученый
периоды жизнедеятельности и творчества
педагогика
статьи
педагогическая антропология
родное слово
Issue Date: 2017
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Богуш А. М. Становлення і розвиток педагогічної системи К. Д. Ушинського. / А. М. Богуш // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету ім. К. Д. Ушинського. - 2017. - № 1. - С. 7-12.
Abstract: У статті схарактеризовано періоди становлення і розвитку педагогічної системи К. Д. Ушинського: його біографічні дані, віхи життя і творчості: навчання в університеті, робота в ліцеї, в Смольному інституті, посада професора, закордонні відрядження, повернення на батьківщину, науково-видавнича діяльність. Four periods of K. D. Ushinsky’s pedagogical activity are characterized in the article: the first period (1824 ‒ 1846 years) – childhood and studentship years, master’s exams; the second period (1846 ‒ 1854 years) – pedagogical activity at the lyceum, work at the Department of Foreign Affairs of The Ministry of Justice in Petersburg; the third period (1854 ‒ 1862 years) – pedagogical activity in Gatchina and Smolensk noble institutions; the fourth period (1862 ‒ 1870 years) – a five-year stay abroad; literary and scientific work on the book «Pedagogical anthropology» and the text-book «Native word» in Kiev. The outcomes of the investigations devoted to the life and pedagogical creativity of the scientists N. Goncharov, M. Grishchenko, A.Ivanov, D. Lordkipanidze and others are used in the article. The scientist’s pedagogical success as well as the difficulties he encountered with in his activity are revealed. В статье дана характеристика четырех периодов педагогической деятельности Ушинского. Первый период (1824-1846 г.г.) – детские, студенческие годы, магистерские экзамены; Второй период (1846-1854 г.г.) – педагогическая деятельность в лицее, работа в департаменте иностранных дел Министерства юстиции в Петербурге; Третий период (1854-1862) – педагогическая деятельность в Гатчинском и Смоленском дворянских институтах. Четвертый период (1862-1870 г. г.) – зарубежная командировка в течении 5 лет; научно-литературная деятельность в Киеве над книгой «Педагогическая антропология» и учебником «Родное слово». В статье использованы результаты исследований жизнедеятельности и педагогического творчества таких ученых, как Н. Гончаров, М. Грищенко, А. Иванов, Д. Лордкипанидзе и др. Раскрыто педагогические успехи ученого и трудности в его деятельности.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/3432
Appears in Collections:2017

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Bogush-2017-1.pdf543.89 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.