Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/322
Title: Виховання шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників
Other Titles: Education a respectful attitude towards the mother in older preschoolers
Authors: Бутенко, Ольга Григорівна
Butenko, Olga Grygorivna
Keywords: шанобливе ставлення дитини до матері
старші дошкільники
вихованість у дитини шанобливого ставлення до матері
педагогічні умови
respectful attitude to mother
senior preschool-age children
Issue Date: 2011
Publisher: Уманський державний педагогічний університет імені Павла Тичини
Citation: Бутенко О. Г. Виховання шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.08 / Ольга Григорівна Бутенко; наук. кер. Т. Д. Кочубей; Уман. держ. пед. ун-т ім. П. Г. Тичини. – Умань, 2011. – 286 с.
Abstract: Дисертація присвячена проблемі виховання шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників. У дослідженні визначено зміст і структуру понять «шанобливе ставлення дитини до матері» та «вихованість у дитини шанобливого ставлення до матері»; уточнено співвідношення понять «відносини», «взаємовідносини», «ставлення»; схарактеризовано компоненти, показники та рівні вихованості шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників; обґрунтовано й експериментально перевірено педагогічні умови виховання шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників; розроблено й апробовано експериментальну модель і методику реалізації педагогічних умов виховання шанобливого ставлення до матері у старших дошкільників. The thesis deals with the issue of developing respectful attitude to mother| in senior preschool-age children. The contents and the structure of the phenomena “child’s respectful attitude to mother|” and “development of child’s respectful attitude to mother” have been revealed. The essence of the terms “relations”, “intercommunication”, “attitude” have been specified. The componets (informative-contenting, the one of emotions and value, behavioural), criteria (the cognitive one, the one of feelings and emotions, the one of actions), evaluative indicators and levels of developing respectful attitude to mother| in senior preschool-age children have been defined. The pedagogical conditions of developing respectful attitude to mother| in senior preschool-age children (family and social education integration into the process of developing respectful attitude to mother| in senior preschool-age children; creation of favourable psychological climate in the pre-school establishment and in the family; subject-to-subject relations orientation in the system “a grown-up and a child”) have been theoretically grounded and practically elaborated. The effectiveness of the suggested methodology and the model of pedagogical conditions of developing respectful attitude to mother| in senior preschool-age children realization has been verified and confirmed in the course of experimental teaching.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/322
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Бутенко Ольга Григорівна.pdf2.04 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.