Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/291
Title: Формування навички скоропису молодших школярів
Other Titles: Formation of the skills of cryptography of junior pupils
Authors: Боднар, Наталя Миколаївна
Bodnar, Natalya Mykolayivna
Keywords: графічна навичка
скоропис
скорописна навичка
каліграфічні хвилинки
письмо
молодші школярі
graphic skills
cursive writing
cursive writing skills
calligraphic minutes
writing
junior schoolchildren
Issue Date: 2009
Publisher: Ізмаїльський державний гуманітарний університет
Citation: Формування навички скоропису молодших школярів [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 / Наталя Миколаївна Боднар; наук. кер. В. А. Трунова; Ізмаїл. держ. гуманіт. ун-т. – Ізмаїл, 2009. – 229 с.
Abstract: Дисертацію присвячено проблемі формування скорописних навичок у молодших школярів. Розроблено, науково обґрунтовано й апробовано експериментальну методику формування в учнів початкової школи навичок скоропису, яка реалізовувалася двома напрямами: проведення “каліграфічних хвилинок” на уроках мови та впровадження спеціального курсу “Каліграфія та розвиток мовлення”; запропоновано систему графічних вправ, диференційованих за складністю накреслення і спрямованих на вироблення каліграфічного і безвідривного письма, яке складає основу скоропису; визначено педагогічні умови, за яких формування скорописних навичок у молодших школярів відбуватиметься ефективніше; виявлено критерії (сформованість гігієнічних навичок письма в молодших школярів, дотримання графічних норм навички письма, швидкість письма учнів) та їх показники, схарактеризовано рівні сформованості скорописних навичок учнів початкової школи: високий, достатній, середній та низький. The thesis is devoted to the problem of cursive writing skills development among the junior schoolchildren. The experimental techniques of developing cursive writing skills of the junior schoolchildren have been worked out, scientifically grounded and tested. These techniques were introduced via two aspects: by means of conducting “calligraphic minutes” at the lessons of language and implementing a special course in “Calligraphy and speech development”. The system of graphic exercises differentiated in the levels of drawing complexity and aimed at developing calligraphic and continuous writing that is the basis of the cursive writing has been introduced. The pedagogic conditions aimed at developing the junior schoolchildren’s cursive writing skills in an effective way have been defined. The criteria (the developed hygienic habits of the junior schoolchildren’s writing, adhering to the graphic norms of writing, rate of pupils` writing) and indices have been revealed. The characteristic of the following levels of the junior schoolchildren’s cursive writing skills development have been described: high, sufficient, average, low.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/291
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Боднар Наталя Миколаївна .pdf2.68 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.