Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/288
Title: Проблема формування особистості у змісті підручників з читання для початкової школи (50-ті роки XIX ст. – 50-ті роки XX ст.)
Other Titles: The problem of personality formation in the content of textbooks for reading for elementary school (50th years of the XIXth century - 50th years of the 20th century.)
Authors: Богданець-Білоскаленко, Наталія Іванівна
Bogdanets-Biloskalenko, Nataliya Ivanivna
Keywords: українські підручники з читання
читанки
підручникотворення
особистість
ціннісні орієнтири
категорія Істини
категорія Добра
категорія Краси
читанки
Ukrainian manual for reading
primary readers
readers
making manuals
personality
value
value orientation points
category of Truth
category of Good
category of Beauty
Issue Date: 2007
Publisher: Київський міський педагогічний університет імені Б.Д.Грінченка
Citation: Проблема формування особистості у змісті підручників з читання для початкової школи (50-ті роки ХІХ ст. - 50-ті роки ХХ ст.) [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01 / Наталія Іванівна Богданець-Білоскаленко; наук. кер. Н. Я. Дзюбишина-Мельник; Київ. міський пед. ун-т ім. Б. Д. Грінченка. – Київ, 2007. – 211 с.
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня кандидата педагогічних наук зі спеціальності 13.00.01 – загальна педагогіка та історія педагогіки. – Південноукраїнський державний педагогічний університет імені К.Д.Ушинського. – Одеса, 2007. Дисертаційне дослідження присвячене комплексному аналізу підручників з читання 50-х років ХІХ ст. – 50-х років ХХ ст. з погляду втілення в них загальнолюдських ціннісних орієнтирів Істини – Добра – Краси. Визначено й науково обґрунтовано основні етапи підручникотворення, з’ясовано особливості розвитку українських підручників з читання для початкової школи на всіх теренах України. У дисертації здійснено ретроспективний розгляд та аналіз читанок з погляду трансформування загальнолюдських ціннісних орієнтирів Істини – Добра – Краси у змістовому наповненні цих навчальних книг, що дало змогу спостерігати динаміку на кожному з етапів підручникотворення, а також виявити певні недосконалі спроби окремих авторів підручників для читання замінити загальнолюдські цінності на фальшиві ідеологічні гасла. Обґрунтовано можливості творчого використання доробку авторів читанок минулого в сучасному процесі створення підручників. Запропоновано рекомендації для укладачів сучасних читанок. Thesis investigation is devoted to the comprehensive analysis of the manuals for reading (50s of the XIX c. – 50s of the XX c.) and its aim is to put into practice in these manuals common to mankind value orientation points – Truth – Good – Beauty. The basic stages of making primary readers have been recognized and proved scientifically. Peculiarities and conditions of the development of Ukrainian readers for primary schools (Primary Readers) in every region of Ukraine have been revealed. Retrospective investigation and analysis of the manuals on the account of transformation of the common to mankind value orientation points – Truth – Good – Beauty – in the content filling of these educational primers have been made in thesis. It has become possible to observe the dynamics in every stage of bookmaking and bring to light certain imperfect attempts of individual authors of the manuals for reading to substitute common to mankind values to false ideological slogans. Means of the creative usage of the authors’ work of primary readers of the past and current process of making them have been proved. The systemic analysis of the readers from 50s of the XIX c. till 50s of the XX c. was performed for the first time from the point of view content as for the value orientations (the Truth, the Good, the Beauty); the full periodization of the process of making primary readers of the certain period is grounded and the given stages are characterized; the perspectives of the using the achievements of the pedagogues of the past are given; the notion of the “personality”, “values”, “value orientations” are made more precise; the theoretical explanation of the necessity of the manuals writing for primary reading including complex and systemic main value orientations (the Truth, the Good, the Beauty) became more actual. Scientific necessity is forced by new circumstances, which takes place in modern society and are conditioned by the mass culture tense that burns the global problems, they are conditioned by denationalization, and hence by the demoralization of the young generation. Nowadays the necessity in the spiritual national healthfulness has appeared and this process begins at school with the forming of the cultural value orientations at the primary school age.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/288
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
БОГДАНЕЦЬ-БІЛОСКАЛЕНКО НАТАЛІЯ І (1).pdf2.2 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.