Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23818
Назва: Українська опера у вимірі національно-культурного спротиву імперії
Інші назви: Ukrainian opera in the context of national and cultural resistance to the imperium
Автори: Прокопович, Тетяна Юріївна
Ключові слова: опера
український композитор
національні цінності
антиколоніальний спротив
козацький герць
opera
Ukrainian composer
national values
anti-colonial resistance
Cossack hertz
Дата публікації: 2025
Видавництво: Видавничий дім «Гельветика»
Бібліографічний опис: Прокопович Т. Ю. Українська опера у вимірі національно-культурного спротиву імперії / Т. Ю. Прокопович // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 176-181.
Короткий огляд (реферат): Стаття присвячена осмисленню української опери як важливого чинника національно-культурного спротиву російському імперському гнобленню у XIX столітті. Основну увагу приділено аналізу лірико-комічної опери Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» (1863 рік) у контексті антиколоніальних студій і сучасних дискусій про деколонізацію культури. Методологія наукової розвідки спирається на міждисциплінарний підхід, що поєднує мистецтвознавчий, феноменологічний, герменевтичний і семіотичний методи. З’ясовано історико-культурні умови появи першого масштабного музично-театрального твору на українську тематику та його значення як художньої форми протистояння російській асиміляційній політиці. Встановлено, що за авторським задумом сюжет і музична мова опери втілюють ідею збереження національної самобутності українців, які опинились між двома імперіями. Змальовуючи життя запорожців за межами рідної землі, композитор утвердив мотив ностальгії за Україною, волелюбності й духовної непокори. В опері яскраво репрезентовані ціннісні орієнтири й ідентифікаційні маркери українців: аграрна праця, козацька свобода, родинна вірність, побожність. The article is devoted to understanding Ukrainian opera as an important factor in national and cultural resistance to Russian imperial oppression in the 19th century. The main focus is on the analysis of Semen Hulak-Artemovsky’s lyrical-comic opera “Zaporozhets za Dunayem” (1863) in the context of anti-colonial studies and contemporary discussions on the decolo-nisation of culture. The methodology of scientific research is based on an interdisciplinary approach that combines art history, phenomenological, hermeneutic and semiotic methods. The historical and cultural conditions of the emergence of the first large-scale musical and theatrical work on Ukrainian themes and its significance as an artistic form of resistance to Russian assimilation policy have been clarified. It has been established that, according to the author’s intention, the plot and musical language of the opera embody the idea of preserving the national identity of Ukrainians who found themselves between two empires. Depicting the life of the Zaporozhian Cossacks outside their native land, the composer established the motif of nostalgia for Ukraine, freedom-lovingness and spiritual defiance.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23818
Розташовується у зібраннях:№3 (2025)

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Ukrainian opera in the context of national and cultural resistance to the imperium.pdf204.72 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.