Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23818
Title: Українська опера у вимірі національно-культурного спротиву імперії
Other Titles: Ukrainian opera in the context of national and cultural resistance to the imperium
Authors: Прокопович, Тетяна Юріївна
Keywords: опера
український композитор
національні цінності
антиколоніальний спротив
козацький герць
opera
Ukrainian composer
national values
anti-colonial resistance
Cossack hertz
Issue Date: 2025
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Прокопович Т. Ю. Українська опера у вимірі національно-культурного спротиву імперії / Т. Ю. Прокопович // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №3. – С. 176-181.
Abstract: Стаття присвячена осмисленню української опери як важливого чинника національно-культурного спротиву російському імперському гнобленню у XIX столітті. Основну увагу приділено аналізу лірико-комічної опери Семена Гулака-Артемовського «Запорожець за Дунаєм» (1863 рік) у контексті антиколоніальних студій і сучасних дискусій про деколонізацію культури. Методологія наукової розвідки спирається на міждисциплінарний підхід, що поєднує мистецтвознавчий, феноменологічний, герменевтичний і семіотичний методи. З’ясовано історико-культурні умови появи першого масштабного музично-театрального твору на українську тематику та його значення як художньої форми протистояння російській асиміляційній політиці. Встановлено, що за авторським задумом сюжет і музична мова опери втілюють ідею збереження національної самобутності українців, які опинились між двома імперіями. Змальовуючи життя запорожців за межами рідної землі, композитор утвердив мотив ностальгії за Україною, волелюбності й духовної непокори. В опері яскраво репрезентовані ціннісні орієнтири й ідентифікаційні маркери українців: аграрна праця, козацька свобода, родинна вірність, побожність. The article is devoted to understanding Ukrainian opera as an important factor in national and cultural resistance to Russian imperial oppression in the 19th century. The main focus is on the analysis of Semen Hulak-Artemovsky’s lyrical-comic opera “Zaporozhets za Dunayem” (1863) in the context of anti-colonial studies and contemporary discussions on the decolo-nisation of culture. The methodology of scientific research is based on an interdisciplinary approach that combines art history, phenomenological, hermeneutic and semiotic methods. The historical and cultural conditions of the emergence of the first large-scale musical and theatrical work on Ukrainian themes and its significance as an artistic form of resistance to Russian assimilation policy have been clarified. It has been established that, according to the author’s intention, the plot and musical language of the opera embody the idea of preserving the national identity of Ukrainians who found themselves between two empires. Depicting the life of the Zaporozhian Cossacks outside their native land, the composer established the motif of nostalgia for Ukraine, freedom-lovingness and spiritual defiance.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23818
Appears in Collections:№3 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Ukrainian opera in the context of national and cultural resistance to the imperium.pdf204.72 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.