Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23450
Title: РОЗВИТОК ІНОВАЦІЙНОЇ ПОЗИЦІЇ ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ
Other Titles: THE DEVELOPMENT OF EDUCATORS' INNOVATIVE POSITION WITHIN THE SYSTEM OF POSTGRADUATE EDUCATION
Authors: Осипова, Тетяна Юріївна
Osipova, Tetyana Yuryivna
Keywords: педагоги
заклади післядипломної освіти
позиція
інноваційна позиція
інноваційна діяльність
інноваційне середовище
Issue Date: 2025
Publisher: Гельветика
Citation: Осипова Т. РОЗВИТОК ІНОВАЦІЙНОЇ ПОЗИЦІЇ ПЕДАГОГІВ У СИСТЕМІ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ОСВІТИ / Тетяна Осипова // Перспективи та інновації науки. – 2025. – № 1(47). С. 878-889. – Режим доступу: https://doi.org/10.52058/2786-4952-2025-1(47)-878-889
Abstract: Стаття присвячена теоретичному обґрунтуванню необхід-ності формування і розвитку інноваційної позиції педагогів в системі після-дипломної освіти. Зазначено, що модернізація системи педагогічної освіти в Україні, у тому числі й у закладах післядипломної освіти передбачає онов-лення і пошук нових форм і методів навчання з метою підготовки вчителів різних спеціальностей, які вирізняються готовністю до здійснення іннова-ційної діяльності, впровадження новаторських ідей в освітній процес, спрямованих на формування різнобічно розвиненої, творчої особистості школярів, які в подальшому будуть створювати і розвивати майбутнє України. Розглянуто сутність різних видів позиції особистості: особистісної, життєвої, соціальної, громадянської, педагогічної, творчої, лідерської, які відображають ставлення особистості педагога до довколишньої дійсності і до професійної діяльності. Подано авторське розуміння інноваційної позиції, яка розуміється якскладне особистісне утворення, що характеризується творчим підходом до здійснення професійної діяльності, позитивним ставленням і до нововведень і відсутністю страху перед ними, розвиненим інноваційним мисленням, що дозволяє педагогу вдосконалювати організацію освітнього процесу з учнями, ураховуючи зміни, які відбуваються в освіті.Розглянуто роль післядипломної освіти у формуванні і розвитку інноваційної позиції педагога. Наголошено на тому, що саме в закладах післядипломної освіти педагоги мають можливість набути досвіду інноваційної діяльності, зважаючи на швидкість змін в освіті, посилити свою позицію до нововведень, розвинути власний інноваційний потенціал. Розглянуто сутність інноваційного середовища, створення якого передбачає використання інноваційних технологій, зокрема проєктних, інтерактивних, мультимедійних тощо, а також залучення учасників до проведення різноманітних дискусій, вебінарів, майстер-класів, воркшопів, тренінгів, творчих лабораторій тощо. The article is dedicated to the theoretical substantiation of the necessity for forming and developing an innovative stance among educators within the system of postgraduate education. It is noted that the modernization of the pedagogical education system in Ukraine, including postgraduate education institutions, necessitates the renewal and exploration of new forms and methods of teaching. This is aimed at preparing teachers of various specialties who are distinguished by their readiness to engage in innovative activities and implement pioneering ideas in the educational process. Such activities focus on shaping multifaceted, creative personalities among students, who will subsequently contribute to building and developing Ukraine's future. The essence of various types of personal stances: individual, life, social, civic, pedagogical, creative, and leadership –is examined, as these reflect the educator's attitude toward the surrounding reality and professional activity. The author's interpretation of the innovative stance is presented, defining it as a complex personal construct characterized by a creative approach to professional activity, a positive attitude toward innovations, an absence of fear regarding them, and well-developed innovative thinking. These qualities enable educators to enhance the organization of the educational process with students while accounting for ongoing changes in education. The role of postgraduate education in shaping and developing the educator's innovativestance is explored. Emphasis is placed on the fact that postgraduate education institutions provide educators with opportunities to gain experience in innovative activities, strengthen their attitude toward innovations, and develop their innovative potential, considering the rapid pace of changes in education. The concept of an innovative environment is also analyzed. The creation of such an environment involves the use of innovative technologies, including project-based, interactive, and multimedia approaches, as well as the active engagement of participants in discussions, webinars, master classes, workshops, trainings, and creative laboratories.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23450
Appears in Collections:Кафедра педагогіки



Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.