Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23449
Title: ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА
Other Titles: FORMATION OF INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS OF HUMANITIES AS A PEDAGOGICAL PROBLEM
Authors: Осипова, Тетяна Юріївна
Osipova, Tetyana Yuryivna
Жуйчень, Чжао
Keywords: професійна компетентність
міжкультурна компетентність
майбутні вчителі гуманітарних дисциплін
Issue Date: 2023
Publisher: Гельветика
Citation: ЧЖАО Жуйчень ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ УЧИТЕЛІВ ГУМАНІТАРНИХ ДИСЦИПЛІН ЯК ПЕДАГОГІЧНА ПРОБЛЕМА / Жуйчень ЧЖАО, Тетяна ОСИПОВА // ІННОВАЦІЙНА ПЕДАГОГІКА. Випуск 62. Том 2. 2023. С. 69–72.
Abstract: Актуальність започаткованого дослідження пов’язана насамперед із тим, що входження України в європейський і світовий освітній простір ставить перед закладами вищої педагогічної освіти підготувати вчителів, які не лише обізнані у своїй предметній галузі, а й таких, що здатні не лише взаємодіяти з представниками різних культур і релігій, а й формувати міжкультурну компетентність у школярів. З’ясовано, що незважаючи на достатню кількість наукових досліджень з проблеми формування міжкультурної компетентності, питання формування міжкультурної компетентності майбутніх учителів гуманітарних дисциплін час професійної підготовки в закладах вищої педагогічної освіти висвітлено в науковій літературі недостатньо. Установлено, що професійна компетентність майбутніх учителів є інтегративним особистісним утворенням, що ґрунтується на теоретичних психологопедагогічних і фахових знаннях, практичних уміннях та навичках, значущих особистісних і професійних якостях, ціннісних орієнтаціях і наявному педагогічному досвіді, що дозволяє йому на високому професійному рівні здійснювати навчальну й виховну діяльність. Зазначено, що важливою складовою професійної компетентності виступає міжкультурна компетентність, яка розглядається як складна особистісна якість особистості вчителя, що характеризується усвідомленням студентами полікультурності світу, здатністю взаємодіяти із колегами, учнями, їхніми батьками, які є представниками іншої культури, національності, віросповідання на засадах толерантності, виявляти повагу до їхніх національно-культурних особливостей, традицій, вміннями співпрацювати з ними в умовах полікультурного освітнього простору. Зроблено висновок, що міжкультурна компетентність виступає важливою складовою професійної компетентності вчителя в сучасних умовах, є багатокомпонентним особистісним утворенням особистості вчителя, що дозволяє йому здійснювати професійно-педагогічну діяльність у полікультурному середовищі на засадах толерантності, з розумінням, повагою і без упередження ставлячись до представників іншої культури чи віросповідання. The relevance of the initiated research is primarily due to the fact that Ukraine's entry into the European and world educational space requires institutions of higher pedagogical education to prepare teachers who are not only knowledgeable in their subject area, but also those who are able not only to interact with representatives of different cultures and religions, but also to form intercultural competence among schoolchildren. It was found that despite the sufficient number of scientific studies on the problem of the formation of intercultural competence, the issue of the formation of intercultural competence of future teachers of humanitarian disciplines during professional training in institutions of higher pedagogical education is not sufficiently covered in the scientific literature. It was established that the professional competence of future teachers is an integrative personal education based on theoretical psychologicalpedagogical and professional knowledge, practical abilities and skills, significant personal and professional qualities, value orientations and available pedagogical experience, which allows him to carry out educational work at a high professional level and educational activity. It is noted that an important component of professional competence is intercultural competence, which is considered as a complex personal quality of the teacher's personality, characterized by students' awareness of the multiculturalism of the world, the ability to interact with colleagues, students, and their parents who are representatives of another culture, nationality, religion on the basis of tolerance, to show respect for their national and cultural characteristics, traditions, with the ability to cooperate with them in the conditions of a multicultural educational space. It was concluded that intercultural competence is an important component of a teacher's professional competence in modern conditions, it is a multi-component personal formation of a teacher's personality, which allows him to carry out professional and pedagogical activities in a multicultural environment on the basis of tolerance, treating representatives of another culture with understanding, respect and without prejudice or religion.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23449
Appears in Collections:Кафедра педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
FORMATION OF INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS.pdf169.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.