Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23045
Title: | Здоров’язбереження в освітньому процесі закладу освіти: цифровий та інноваційний вимір |
Other Titles: | Health promotion in the educational process of an educational institution: digital and innovative dimension |
Authors: | Листопад, Олексій Анатолійович Lystopad, Oleksii Anatoliyovych Мардарова, Ірина Костянтинівна Mardarova, Iryna Kostyantynivna |
Keywords: | культура здоров’язбереження формування культури здоров’язбереження майбутніх педагогів інноваційно-цифровий простір заклад освіти culture of health protection formation of health protection culture of future teachers innovative and digital space educational institution |
Issue Date: | 2025 |
Citation: | Листопад О. А., Мардарова І. К. Здоров’язбереження в освітньому процесі закладу освіти: цифровий та інноваційний вимір. Перспективи та інновації науки (Серія «Психологія», Серія «Педагогіка», Серія «Медицина»). 2025. № 7 (53). С. 586–597. |
Abstract: | Стаття присвячена проблемі формування культури здоров’язбереження майбутніх педагогів в інноваційно-цифровому просторі закладу освіти. У статті визначено сутність понять «культура здоров’язбереження педагогів дошкільної освіти», «інноваційно-цифровий простір». Доведено, що формування культури здоров’язбереження майбутніх педагогів дошкільної освіти базується на комплексі методологічних підходів, що визначають концептуальні засади освітнього процесу закладів фахової передвищої та вищої освіти. Їх ефективне, планове поєднання дозволяє забезпечити комплексний вплив на їх професійний розвиток, сформувати мотивацію до здорового способу життя та установу на впровадження здоров’язбережувальних технологій у майбутню професійну діяльність. Визначено основні елементи інноваційно-цифрового простору, що спрямовані на формування культури здоров’язбереження майбутніх педагогів дошкільної освіти. Схарактеризовано низку педагогічних умов, які сприяють ефективному формуванню культури здоров’язбереження в інноваційно-цифровому просторі. The article is devoted to the problem of forming a culture of health preservation among future teachers in the innovative digital space of educational institutions. The article defines the essence of the concepts of ‘culture of health preservation among preschool teachers’ and ‘innovative digital space.’ It is proven that the formation of a health-saving culture among future preschool teachers is based on a set of methodological approaches that determine the conceptual foundations of the educational process in professional pre-higher and higher education institutions. Their effective, planned combination allows for a comprehensive impact on their professional development, motivates them to lead a healthy lifestyle, and encourages the implementation of health-saving technologies in their future professional activities. The main elements of the innovative digital space aimed at forming a health-saving culture among future preschool teachers have been identified. A number of pedagogical conditions that contribute to the effective formation of a health-saving culture in the innovative digital space have been characterised. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23045 |
Appears in Collections: | Кафедра дошкільної педагогіки |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Health promotion in the educational process of an educational institution digital and innovative dimension.pdf | 269.04 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.