Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23004
Title: Моделі інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти: аналітичний огляд
Other Titles: Models of inclusive education for persons with special educational needs in higher education institutions: an analytical review
Authors: Гуренко, Ольга
Нестеренко, Марина
Лопатіна, Ганна
Keywords: nclusive education model
higher education institutions
persons with special educational needs.
inclusive educational environment of higher education institutions
model of activity of a special educational and rehabilitation unit, comprehensive approach, educational-organizational, psycho-pedagogical, and social-rehabilitation support of higher education students
модель інклюзивного навчання
заклади вищої освіти
особи з особливими освітніми потребами
інклюзивне освітнє середовище ЗВО
модель діяльності спеціального навчально-реабілітаційного підрозділу
комплексний підхід
соціально-реабілітаційний супровід здобувачів вищої освіти
навчально-організаційний супровід здобувачів вищої освіти
психолого-педагогічний здобувачів вищої освіти
Issue Date: 2024
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Гуренко О. Моделі інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти: аналітичний огляд / О. Гуренко, М. Нестеренко, Г. Лопатіна // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2024. – № 3. – С. 3-11.
Abstract: У статті представлено аналітичний огляд моделей інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти в історичний ретроспективі: від медичної, яка передбачала сегрегацію таких осіб у спеціалізованих умовах, і до сучасних моделей, що забезпечують рівні можливості для всіх здобувачів вищої освіти, незалежно від їхніх особливостей і можливостей. Особливу увагу в роботі приділено моделям співпраці, які набули широкого поширення у світі в різних варіаціях і передбачають тісну взаємодію між викладачами, вузькими спеціалістами та менеджментом ЗВО для забезпечення якісної освіти та соціальної підтримки здобувачів з особливими освітніми потребами. Наведено успішні приклади реалізації таких моделей в університетах США, Великобританії та Португалії. Презентовано експериментальну організаційну модель діяльності спеціального навчально-реабілітаційного підрозділу та/або групи психолого-педагогічного супроводу в інклюзивному освітньому середовищі ЗВО. Модель передбачає комплексний підхід, що включає навчально-організаційний, психолого-педагогічний та соціально-реабілітаційний супровід здобувачів. The article presents an analytical review of models of inclusive education for persons with special educational needs in higher education institutions in a historical retrospective: from the medical model, which assumed the segregation of such individuals in specialized settings, to modern models that provide equal opportunities for all higher education students, regardless of their characteristics and abilities. Particular attention is paid to collaborative models, which have gained widespread popularity worldwide in various forms and involve close interaction between faculty, specialized professionals, and university management to ensure quality education and social support for students with special educational needs. Successful examples of the implementation of such models in universities in the United States, the United Kingdom, and Portugal are provided. An experimental organizational model for the activities of a special educational and rehabilitation unit and/or a psychological and pedagogical support group within an inclusive educational environment at a university is presented. The model provides a comprehensive approach, including educational-organizational, psychological-pedagogical, and social-rehabilitation support for students.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23004
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olha Hurenko.pdf504.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.