Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23004
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorГуренко, Ольга-
dc.contributor.authorНестеренко, Марина-
dc.contributor.authorЛопатіна, Ганна-
dc.date.accessioned2025-07-21T09:05:49Z-
dc.date.available2025-07-21T09:05:49Z-
dc.date.issued2024-
dc.identifier.citationГуренко О. Моделі інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти: аналітичний огляд / О. Гуренко, М. Нестеренко, Г. Лопатіна // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2024. – № 3. – С. 3-11.uk
dc.identifier.urihttp://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/23004-
dc.description.abstractУ статті представлено аналітичний огляд моделей інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти в історичний ретроспективі: від медичної, яка передбачала сегрегацію таких осіб у спеціалізованих умовах, і до сучасних моделей, що забезпечують рівні можливості для всіх здобувачів вищої освіти, незалежно від їхніх особливостей і можливостей. Особливу увагу в роботі приділено моделям співпраці, які набули широкого поширення у світі в різних варіаціях і передбачають тісну взаємодію між викладачами, вузькими спеціалістами та менеджментом ЗВО для забезпечення якісної освіти та соціальної підтримки здобувачів з особливими освітніми потребами. Наведено успішні приклади реалізації таких моделей в університетах США, Великобританії та Португалії. Презентовано експериментальну організаційну модель діяльності спеціального навчально-реабілітаційного підрозділу та/або групи психолого-педагогічного супроводу в інклюзивному освітньому середовищі ЗВО. Модель передбачає комплексний підхід, що включає навчально-організаційний, психолого-педагогічний та соціально-реабілітаційний супровід здобувачів. The article presents an analytical review of models of inclusive education for persons with special educational needs in higher education institutions in a historical retrospective: from the medical model, which assumed the segregation of such individuals in specialized settings, to modern models that provide equal opportunities for all higher education students, regardless of their characteristics and abilities. Particular attention is paid to collaborative models, which have gained widespread popularity worldwide in various forms and involve close interaction between faculty, specialized professionals, and university management to ensure quality education and social support for students with special educational needs. Successful examples of the implementation of such models in universities in the United States, the United Kingdom, and Portugal are provided. An experimental organizational model for the activities of a special educational and rehabilitation unit and/or a psychological and pedagogical support group within an inclusive educational environment at a university is presented. The model provides a comprehensive approach, including educational-organizational, psychological-pedagogical, and social-rehabilitation support for students.uk
dc.language.isootheruk
dc.publisherДержавний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"uk
dc.subjectnclusive education modeluk
dc.subjecthigher education institutionsuk
dc.subjectpersons with special educational needs.uk
dc.subjectinclusive educational environment of higher education institutionsuk
dc.subjectmodel of activity of a special educational and rehabilitation unit, comprehensive approach, educational-organizational, psycho-pedagogical, and social-rehabilitation support of higher education studentsuk
dc.subjectмодель інклюзивного навчанняuk
dc.subjectзаклади вищої освітиuk
dc.subjectособи з особливими освітніми потребамиuk
dc.subjectінклюзивне освітнє середовище ЗВОuk
dc.subjectмодель діяльності спеціального навчально-реабілітаційного підрозділуuk
dc.subjectкомплексний підхідuk
dc.subjectсоціально-реабілітаційний супровід здобувачів вищої освітиuk
dc.subjectнавчально-організаційний супровід здобувачів вищої освітиuk
dc.subjectпсихолого-педагогічний здобувачів вищої освітиuk
dc.titleМоделі інклюзивного навчання осіб з особливими освітніми потребами у закладах вищої освіти: аналітичний оглядuk
dc.title.alternativeModels of inclusive education for persons with special educational needs in higher education institutions: an analytical reviewuk
dc.typeArticleuk
Appears in Collections:2024

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Olha Hurenko.pdf504.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.