Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22929
Title: Становлення сучасної початкової спеціалізованої мистецької освіти в Україні
Other Titles: Development of modern primary specialised art education in Ukraine
Authors: Колченко, І. В.
Keywords: початкова спеціалізована мистецька освіта
ДШМ
мистецька школа
законодавство
освітні програми
нормативна база
статистика
спеціалізації
культура
реформа освіти
primary specialized art education
art school
children’s school of arts
legislation
educational programs
regulatory framework
statistics
specializations
culture
education reform
Issue Date: 2025
Publisher: Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К.Д. Ушинського»
Citation: Колченко І. В. Становлення сучасної початкової спеціалізованої мистецької освіти в Україні / І. В. Колченко // Південноукраїнські мистецькі студії. Науковий журнал. – 2025. – №2. – С. 11-16.
Abstract: У статті висвітлено процес становлення сучасної системи початкової спеціалі- зованої мистецької освіти в Україні у контексті законодавчих трансформацій та інституційних змін. Проаналізовано хронологію впровадження терміна «початкова мистецька освіта» в національному правовому полі, розглянуто основні нормативні документи, які регламентують діяльність мистецьких шкіл: Закон України «Про освіту», постанова Кабінету Міністрів України № 537 від 2021 року, накази Міністер- ства культури та інформаційної політики України, типові освітні програми. Пред- ставлено актуальні статистичні дані щодо кількості закладів мистецької освіти, учнівського контингенту, кадрового забезпечення. Окреслено типологію мистецьких шкіл сучасної України: дитячі школи мистецтв, музичні, художні, а також багато- профільні заклади. Особливу увагу приділено спеціалізаціям та напрямах підготовки: музичному, хореографічному, образотворчому, театральному мистецтву. The article highlights the development of the modern system of primary specialized art education in Ukraine in the context of legislative transformations and institutional changes. It analyzes the chronology of the introduction of the term “primary art education” into the national legal framework, and examines the key regulatory documents governing the activities of art schools: the Law of Ukraine “On Education”, the Resolution of the Cabinet of Ministers of Ukraine No. 537 (2021), orders of the Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine, and standard educational programs. Current statistical data are presented on the number of art education institutions, student enrollment, and staffing. The typology of art schools in modern Ukraine is outlined, including children’s schools of arts, music schools, art schools, and multidisciplinary institutions. Particular attention is paid to specializations and areas of training: music, choreography, fine arts, and theater arts.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22929
Appears in Collections:№2 (2025)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
4.pdf199.8 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.