Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22921
Title: | Інтеграція цифрових інструментів у викладанні природничих дисциплін: можливості та виклики |
Other Titles: | Integration of digital tools in teaching science: opportunities and challenges |
Authors: | Самар, А. В. Черневич, В. В. |
Keywords: | цифрові інструменти природничі дисципліни інтерактивне навчання віртуальні лабораторії цифрова компетентність освітні технології персоналізоване навчання digital tools natural sciences interactive learning virtual laboratories digital competence educational technologies personalized learning |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Видавничий дім «Гельветика» |
Citation: | Самар А. В. Інтеграція цифрових інструментів у викладанні природничих дисциплін: можливості та виклики / А. В. Самар, В. В. Черневич // Науковий вісник Південноукраїнського національного педагогічного університету імені К. Д. Ушинського. 2025. – №1 (150). – С. 152-158. |
Abstract: | Сучасна освіта неможлива без активного використання цифрових технологій, які відкривають нові можливості для викладання природничих дисциплін. Інтеграція цифрових інструментів у навчальний процес сприяє підвищенню зацікавленості здобувачів, покращенню візуалізації складних явищ і процесів, розширенню доступу до освітніх ресурсів та розвитку навичок роботи з інформаційними технологіями. Використання інтерактивних симуляцій, віртуальних лабораторій, елементів доповненої та віртуальної реальності, штучного інтелекту та інших цифрових рішень дозволяє зробити навчання більш наочним, практично орієнтованим і персоналізованим. Разом із тим цифровізація навчального процесу супроводжується низкою викликів. Зокрема, виникають технічні труднощі, що пов’язані з доступністю обладнання та стабільністю інтернет- з’єднання. Викладачам необхідно адаптувати педагогічні підходи та вдосконалювати методики оцінювання для збереження академічної доброчесності. Modern education is impossible without the active use of digital technologies that open up new opportunities for teaching science. Integration of digital tools into the educational process helps to increase students’ interest, improve visualization of complex phenomena and processes, expand access to educational resources, and develop skills in working with information technology. The use of interactive simulations, virtual laboratories, augmented and virtual reality elements, artificial intelligence, and other digital solutions makes learning more visual, practical, and personalized. At the same time, the digitalization of the educational process is accompanied by a number of challenges. In particular, there are technical difficulties related to the availability of equipment and the stability of the Internet connection. Teachers need to adapt pedagogical approaches and improve assessment methods to maintain academic integrity. Other important aspects include developing the digital competence of educators and students, overcoming information overload, and supporting critical thinking. One of the key issues is to maintain a balance between traditional and digital teaching methods, which will ensure effective learning without losing fundamental skills. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22921 |
Appears in Collections: | 2025 |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Chernevych Vita.pdf | 304.98 kB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.