Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/223
Title: Підготовка майбутніх учителів до організації самостійної навчальної роботи молодших школярів у закладах інтернатного типу
Other Titles: Training of future teachers to organization of independent educational work junior schoolchildren in residential institutions
Authors: Балакірєва, Вікторія Анатоліївна
Balakireva, Victoria Anatoliivna
Keywords: самостійна навчальна робота
професійно-педагогічна підготовка
готовність до професійно-педагогічної діяльності
майбутні вчителі
заклад інтернатного типу
молодші школярі
self-study work
professional educational training
readiness for professional pedagogical activity
future teachers
boarding schools
primary school pupils
Issue Date: 2012
Publisher: Державний заклад "Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського"
Citation: Підготовка майбутніх учителів до організації самостійної навчальної роботи молодших школярів у закладах інтернатного типу [Текст] : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Вікторія Анатоліївна Балакірєва; наук. кер. І. О. Пальшкова; ДЗ "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". – Одеса, 2012. – 274 с
Abstract: У дослідженні вперше визначено й науково обґрунтовано сутність і структуру феномена «готовність майбутнього вчителя до організації самостійної навчальної роботи молодших школярів у закладах інтернатного типу», виявлено й науково обґрунтовано педагогічні умови (орієнтація навчання на професійний саморозвиток майбутніх учителів та індивідуалізацію цілей і змісту їхньої підготовки до роботи в закладах інтернатного типу; професійна спрямованість самоосвіти майбутніх учителів щодо роботи в закладах інтернатного типу в науково-дослідній та проектній діяльності; занурення студентів у різні види практико зорієнтованої самостійної діяльності з учнями в закладах інтернатного типу); визначено компоненти (мотиваційний, науково-теоретичний, методичний, практичний, креативний), критерії (особистісно зорієнтований, когнітивний, конструктивний, операційний, творчо-перетворювальний), показники та схарактеризовано рівні готовності майбутніх педагогів до організації самостійної навчальної роботи в закладах інтернатного типу (низький, середній, достатній, високий); розроблено, науково обґрунтовано й апробовано модель поетапної підготовки майбутніх учителів до організації самостійної навчальної роботи молодших школярів у закладах інтернатного типу. In this research the essence and the structure of the phenomen of “readiness of future teachers to organize a self – study work of primary school children in boarding schools” are first indentified and scientifically substantiated; the pedagogical conditions (study orientation to the self-development of future teachers and individualization of goals and content of their preparation for the work in boarding schools; professional orientation of future teachers’ self-study for to work in the boarding schools in the research and project activity; students’ submersion into different types of practically oriented self-activity with the pupils of boarding schools are discovered and scientifically grounded; the components (motivative, scientific and theorectical, methodical, practical, creative), the criteries (personal oriented, cognitive, constructional, operational, creative and transforming), the parameters are defined; the levels of future teachers’ readiness to organize the self-study work in boarding schools (low, medium, sufficient, high) are characterized; the model of gradual future teachers’ training to organize the self-study work of primary school children in boarding schools is developed, scientifically grounded and tested.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/223
Appears in Collections:Дисертації

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Балакірєва_В._А .pdf1.95 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.