Please use this identifier to cite or link to this item:
http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22261
Title: | The role of the project method in the professional training of future specialists in clothing design |
Other Titles: | The role of the project method in the professional training of future specialists in clothing design |
Authors: | Романчук, Олександр Петрович Romanchuk, Oleksandr Petrovych Лісогор, Алла Вікторівна Lisohor, Alla |
Keywords: | project method fashion design professional training vocational education competencies creative thinking метод проектів дизайн одягу. професійна підготовка професійно-технічна освіта компетенції креативне мислення |
Issue Date: | 2025 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського" |
Citation: | Romanchuk О. Р. The role of the project method in the professional training of future specialists in clothing design / О. Р. Romanchuk, А. Lisohor // Інноватика в освіті, дизайні та мистецтві : матеріали ІІ Всеукраїнської науково-практичної конференції з міжнародною участю (м. Одеса, 24-25 квітня 2025 р.). - Одеса: Університет Ушинського, 2025. – С. 85-88. |
Abstract: | Сучасний розвиток індустрії моди вимагає від фахівців з дизайну одягу не тільки міцної теоретичної бази, але й високого рівня професійної мобільності, креативності та здатності швидко адаптуватися до змін. У цьому контексті існує нагальна потреба у визначенні педагогічних підходів, які б ефективно інтегрували знання, навички та практичний досвід. Одним із таких підходів є метод проектів, який базується на активному залученні студентів і орієнтований на вирішення автентичних дизайнерських завдань. Метод проектів передбачає побудову навчального процесу навколо створення учнями закінченого творчого або технічного продукту. У сфері дизайну одягу вони можуть включати оригінальні колекції, капсульні лінії або інноваційні концепції одягу, які студенти реалізують від початкової ідеї до презентації готового продукту. Contemporary developments in the fashion industry demand from clothing design specialists not only a solid theoretical foundation but also a high level of professional mobility, creativity, and the ability to adapt rapidly to change. In this context, there is a pressing need to identify pedagogical approaches that effectively integrate knowledge, skills, and hands-on experience. One such approach is the project method, which is based on active student engagement and oriented toward solving authentic design challenges. The project method involves structuring the learning process around the creation by students of a complete creative or technical product. In the field of clothing design, these may include original collections, capsule lines, or innovative garment concepts that students realize from the initial idea through to the presentation of the finished product. |
URI: | http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/22261 |
Appears in Collections: | Інноватика в освіті, дизайні та мистецтві (2025) |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Romanchuk.pdf | 2.31 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.