Please use this identifier to cite or link to this item: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/21548
Title: Development of the project culture of future teachers in the educational environment of a higher education institution
Other Titles: Розвиток проєктної культури майбутніх педагогів в освітньому середовищі закладу вищої освіти
Authors: Листопад, Олексій Анатолійович
Lystopad, Oleksii Anatoliyovych
Мардарова, Ірина Костянтинівна
Mardarova, Iryna Kostyantynivna
Гуданич, Наталія Миколаївна
Hudanych, Nataliia
Keywords: project
development
project activity
teacher
preschooler
development of project skills
project culture
проєкт.
розвиток
проєктна діяльність
педагог
дошкільник
розвиток проєктних умінь
проєктна культура
Issue Date: 2023
Citation: Листопад О. А. Розвиток проєктної культури майбутніх педагогів в освітньому середовищі закладу вищої освіти / О. А. Листопад, І. К. Мардарова, Н. М. Гуданич // Наукові записки Бердянського державного педагогічного університету. - 2023. - Вип. 3. - С. 485- 497. - (Педагогічні науки).
Abstract: The purpose of the article is to analyse the peculiarities of the development of future teachers’ project culture in the educational environment of a higher education institution. The study gives grounds to consider pedagogical design as a special type of complex multi-stage activity, which is manifested in the teacher’s possession of project knowledge, skills and abilities to apply them in solving professional problems. The project culture of future preschool teachers is an integrative characteristic of a personality that reflects the ability and readiness of a future preschool teacher to design individual trajectories of development of children of early and preschool age, design the content of preschool education in a preschool educational institution, build routes for their own development and self-improvement of project knowledge, skills and experience in project activities. The project culture of the preschool teacher includes: understanding of the peculiarities of preschool age (a deep understanding of the peculiarities of preschool child development, his/her needs and capabilities, knowing which methods and approaches to organizing the educational process are most effective in this age period); formation of a creative, playful environment of the preschool education institution (to create an interesting and stimulating play environment for preschool children, to promote their creative development and self-expression through play); development of creative thinking (to stimulate children's creativity, promote the development of their creative thinking and imagination, provide opportunities for children's independent creative expression, support their ideas and initiatives); use of project methods in working with children (be able to organize and conduct project work with preschool children, use various methods and forms of work, such as group work, research activities, workshops, etc); promoting social development (creating conditions for the social development of children, promoting the formation of skills of cooperation, communication and interaction with the outside world, organizing joint projects and events that promote the socialization of children). Метою статті є аналіз особливостей розвитку проєктної культури майбутніх педагогів в освітньому середовищі закладу вищої освіти. Проведене дослідження дає підставу розглядати педагогічне проєктування як особливий вид складної багатоступеневої діяльності, що виявляється у володінні педагогом проєктними знаннями, уміннями та здібностями їх застосування у розв’язанні професійних завдань. Проєктна культура майбутніх педагогів дошкільної освіти це інтегративна характеристика особистості, що відображає здатність і готовність майбутнього педагога дошкільної освіти до проєктування індивідуальних траєкторій розвитку дітей раннього і дошкільного віку, проєктування змісту дошкільної освіти, побудови маршрутів власного розвитку та самовдосконалення проєктних знань, умінь навичок і досвіду проєктної діяльності.
URI: http://dspace.pdpu.edu.ua/handle/123456789/21548
Appears in Collections:Кафедра дошкільної педагогіки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Development of the project.pdf553.84 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.