Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2102
Title: Алгоритм професійної соціалізації студентів магістратури соціо-гуманітарного профілю
Other Titles: Алгоритм профессиональной социализации студентов магистратуры социо-гуманитарного профиля
Algorithm of professional socialisation of master-degree students majoring in social studies and humanities
Authors: Baliuk, Anna Sergiivna
Балюк, Анна Сергіївна
Балюк, Анна Сергеевна
Keywords: socialisation
professional socialisation
Master-degree students
professional orientation
professional development
professional adaptation
professional formation
соціалізація
професійна соціалізація
студенти магістратури
професійна спрямованість
професійний розвиток
професійна адаптація
професійне становлення
социализация
профессиональная социализация
студенты магистратуры
профессиональная направленность
профессиональное развитие
профессиональная адаптация
профессиональное становление
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Балюк А. С. Алгоритм професійної соціалізації студентів магістратури соціо-гуманітарного профілю / А. С. Балюк // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 12. – С. 115– 122.
Abstract: The article deals with the concept of socialisation in general and professional socialisation in particular. The suggested algorithm of professional socialisation of Master-degree students majoring in social studies and humanities involves the following stages: professional orientation, professional development, professional adaptation, and professional formation. The definition of each phenomenon in psycho-pedagogical literature has been considered, followed by the author’s interpretation.У статті подано тлумачення поняття соціалізації в цілому та професійної – зокрема. Феномен професійної соціалізації слід розглядати поруч із поняттями професійної спрямованості, професійного розвитку, професій- ної адаптації та професійного становлення. Професійна соціалізація є кінцевою ланкою на професійному шляху особистості. Алгоритм професійної соціалізації студентів в умовах вишу складається з таких етапів: професійна спрямованість → професійний розвиток → професійна адаптація → професійне становлення → професійна соціалізація. Професійна спрямованість – складне психолого-педагогічне явище, що визначає готовність особистості до прийняття своєї майбутньої професії, зв’язок інтересів із майбутньою професійною діяльністю та розуміння важливості професійного розвитку саме у такому напрямку. У рамках дослідження професійнийрозвиток студентів магістратури соціо-гуманітарного профілю розглядається як процес здобуття професійно важливих знань, умінь і навичок, а також удосконалення тих, що вже набуті на певний момент. Професійна адаптація – це процес здобуття професії, засвоєння знань, умінь і навичок, норм поведінки, способу життя, який відповідає майбутньому фаху. У цьому тлумаченні професійна адаптація дуже наближена до професійної соці- алізації, однак у статті вона розглядається як етап процесу професійної соціалізації, який може змінюватися з плином часу чи через обставини, що виникають. Професійне становлення студентів магістратури соціогуманітарного профілю тлумачиться в аспекті асоціювання себе з професією та готовності до професійної діяльності (і психологічної, і фахової, тобто рівня володіння необхідними знаннями, вміннями та навичками, необ- хідними для повноцінної трудової активності). Професійна соціалізація є невід’ємною складовою життя особистості, починаючи зі шкільного – аж до пенсійного віку. Але в деякі періоди життя вона має властивість актуалізуватися, набувати більшої значущості, ніж раніше. Саме період від закінчення бакалаврату до вступу до магістратури є першим переламним моментом у професійному житті (соціалізації) студента, адже саме у цей час він має вирішити: або йти працювати, або продовжувати навчання у магістратурі та починати новий шлях своєї професійної соціалізації, що складається з вищеописаних стадій.В статье представлено толкование понятия социализации в целом и профессиональной – в частности. Феномен профессиональной социализации следует рассматривать вместе с понятиями профессиональной направленности, профессионального развития, профессиональной адаптации и профессионального становления. Профессиональная социализация является конечным звеном на профессиональном пути личности. Алгоритм профессиональной социализации студентов в условиях ВУЗа состоит из следующих этапов: профессиональная направленность → профессиональное развитие → профессиональная адаптация → профессиональное становление → профессиональная социализация. Профессиональная направленность – сложное психологопедагогическое явление, определяющее готовность личности к принятию своей будущей профессии, связь ин- тересов с будущей профессиональной деятельностью и понимание важности профессионального развития именно в таком направлении. В рамках исследования профессиональное развитие студентов магистратуры социо-гуманитарного профиля рассматривается как процесс получения профессионально важных знаний, уме- ний и навыков, а также совершенствование уже имеющихся. Профессиональная адаптация – это процесс получения профессии, усвоения знаний, умений и навыков, норм поведения, образа жизни, которые соответствуют будущей профессии. В этом толковании профессиональная адаптация максимально приближена к профессио- нальной социализации, однако в статье она рассматривается как этап процесса профессиональной социализации, который может меняться с течением времени или в силу возникающих обстоятельств. Профессиональное становление студентов магистратуры социо-гуманитарного профиля рассматривается в аспекте ассоциирования себя с профессией и готовности к профессиональной деятельности (и психологической, и профессиональной, то есть уровня владения необходимыми знаниями, умениями и навыками, необходимыми для полноценной трудовой активности). Профессиональная социализация является неотъемлемой частью жизни личности, начиная со школьного – вплоть до пенсионного возраста. Но в некоторые периоды жизни она имеет свойство актуализироваться, приобретать большую значимость, чем раньше. Именно период от окончания бакалаврата до поступле- ния в магистратуру является первым переломным моментом в профессиональной жизни (социализации) студента, ведь именно в это время он должен решить: идти работать или продолжать обучение в магистратуре и начинать новый путь своей профессиональной социализации, состоящий из вышеописанных стадий.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/2102
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Derkach T. M..pdf615.49 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.