Please use this identifier to cite or link to this item:
dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20838
Title: | Формування управлінської компетентності майбутніх директорів закладів дошкільної освіти |
Other Titles: | Formation of management competence of future directors of preschool education institutions |
Authors: | Березовська, Людмила Іванівна Berezovska, Liudmyla Ivanivna |
Keywords: | директор ЗДО управління управлінські функції управлінські рішення заклад дошкільної освіти освітній процес компетентність управлінська компетентність підготовка фахівців |
Issue Date: | 2022 |
Publisher: | Державний заклад «Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського» |
Citation: | Березовська Л. І. Формування управлінської компетентності майбутніх директорів закладів дошкільної освіти / Л. І. Березовська // Науковий вісник. - 2022. - Вип. 2 (139). - С. 45-52. |
Abstract: | У статті здійснено аналіз проблеми формування управлінської компетентності майбутніх директорів закладів дошкільної освіти. Проаналізовано зміст понять «компетентність», «управлінська компетентність директора закладу дошкільної освіти». Здійснено теоретичний аналіз досліджень науковців, які вивчали проблеми управлінської компетентності в теорії і практиці управління закладами освіти. Зазначено, що модернізація системи освіти потребує змін в управлінській діяльності, оскільки сучасний керівник закладу дошкільної освіти має бути добре обізнаним у галузі управління, компетентно здійснювати керівництво освітньо-виховним процесом у ЗДО, визначати перспективні вектори розвитку, які впливатимуть на результативність діяльності закладу дошкільної освіти, впроваджувати ефективні методи роботи з персоналом. Управлінську компетентність директора ЗДО визначено як інтегральну властивість, що включає комплекс професійних знань та вмінь, які засвідчують високий рівень фахової компетентності до управлінської діяльності, особистісно-значущі якості, що сприяють реалізації та виконанню функціональних обов’язків, висока мотивація, працездатність і наполегливість, саморозвиток та самовдосконалення у професії. Зауважено, що директор закладу дошкільної освіти насамперед управлінець, який здійснює організацію та керівництво закладом дошкільної освіти, і від його професійних умінь, лідерських якостей залежить її функціонування, розвиток престижу та іміджу. До професійних умінь, якими повинен оволодіти майбутній директор ЗДО у процесі навчання, відносимо здатність об’єктивно оцінювати свої знання (загальні, спеціальні), ефективно організовувати професійну діяльність, самостійно приймати рішення та відповідати за її результати, встановлювати позитивні суб’єкт-суб’єктні взаємини з працівниками, запроваджувати інновації в освітній процес, прагнути до самовдосконалення та саморозвитку. The article analyzes the problem related to the formation of managerial competence of future directors of preschool education. The content of the concepts "competence", "managerial competence of the director of the preschool institution" is analyzed. Theoretical analysis of research of scientists who studied the problems of managerial competence in the theory and practice of management of educational institutions. It is noted that the modernization of the education system requires changes in management, as the current head of preschool education must be well versed in the field of management, competently manage the educational process in a preschool education institution, identify promising vectors of development that will affect the effectiveness of preschool education, implement effective methods of working with staff. The managerial competence of the director of preschool education institutions is defined as an integral property that includes a set of professional knowledge and skills that demonstrate a high level of professional competence in management, personally significant qualities that contribute to the implementation and performance of functional responsibilities, high motivation, efficiency and perseverance, self-development and self-improvement in the profession. It is noted that the director of a preschool education institution is primarily a manager who organizes and manages a preschool education institution and its functioning; the development of prestige and image depend on his / her professional skills and leadership qualities. The professional skills that the future director of preschool education institutions must master in the learning process include the ability to objectively assess his / her own knowledge (general, special), to effectively organize professional activities, to make decisions independently and be responsible for their results, to establish positive and effective subject-subject relationships with employees, to introduce innovations in the educational process, to strive for self-improvement and self-development. |
URI: | dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/20838 |
Appears in Collections: | 2022 |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.