Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19522
Title: Variability of sociocultural stereotypes in American media discourse
Other Titles: Варіативність соціокультурних стереотипів в американському медійному дискурсі
Authors: Любимова, Світлана Анатоліївна
Lyubymova, Svitlana Anatoliyivna
Shutova, Maria
Keywords: sociocultural stereotype
nomen of sociocultural stereotype
media discourse
stereotyping
dynamics of media stereotyping
соціокультурний стереотип
номен соціокультурного стереотипу
медійний дискурс
стереотипізація
динаміка стереотипізації ЗМІ
Issue Date: 2024
Publisher: Юнити-Дана
Citation: Lyubymova S. M. Variability of sociocultural stereotypes in American media discourse / S. M. Lyubymova, Shutova. // Cogito : Multidisciplinary Research Journal. - Vol. XVI. -ж № 2. - Р. 234 – 254.
Abstract: The paper presents the conception of dynamics of media stereotyping that comprises emergence, functioning, disappearance or return of sociocultural stereotypes in American media discourse. Dynamics of media stereotyping is a cognitive and linguistic process, stimulated by social, cultural and media factors. A sociocultural stereotype is defined in our work as a verbalized cognitive structure that represents simplified and conventional image of an individual, a group or a phenomenon of a particular social environment. Sociocultural stereotypes are formed in the process of evaluative categorization, which is a mental process of dividing social phenomena, groups, and individuals into categories in compliance with national ideals, cultural values and social standards. Media discourse is the domain in which sociocultural stereotypes are formed and changed. Linguistic representations of sociocultural stereotypes reflect their changes that comprise evaluative variation, content modification, activation or inactivation due to lack of new information about the referents of stereotypes in media discourse. Inactivation leads to disappearance or reinterpretation of sociocultural stereotypes of American media discourse. Reappearance of a vanished sociocultural stereotype is defined in the paper as iteration. The conception of media stereotyping contributes to the development of cognitive-linguistic approach to mass communication study. У статті представлено концепцію динаміки медіастереотипізації, яка включає появу, функціонування, зникнення чи повернення соціокультурних стереотипів в американському медіадискурсі. Динаміка медіастереотипізації – це когнітивний і лінгвістичний процес, стимульований соціальними, культурними та медійними факторами. Соціокультурний стереотип визначається в нашій роботі як вербалізована когнітивна структура, яка представляє спрощений і умовний образ індивіда, групи або явища певного соціального середовища. Соціокультурні стереотипи формуються в процесі оцінної категоризації, яка є розумовим процесом поділу соціальних явищ, груп, індивідів на категорії відповідно до національних ідеалів, культурних цінностей і соціальних стандартів. Медійний дискурс є сферою формування та зміни соціокультурних стереотипів. Мовні репрезентації соціокультурних стереотипів відображають їх зміни, які полягають у варіації оцінок, модифікації змісту, активації чи деактивації через відсутність нової інформації про референтів стереотипів у медіадискурсі. Деактивація призводить до зникнення або реінтерпретації соціокультурних стереотипів американського медіадискурсу. Повторна поява зниклого соціокультурного стереотипу визначається в статті як ітерація. Концепція медіастереотипізації сприяє розвитку когнітивно-лінгвістичного підходу до вивчення масової комунікації.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/19522
Appears in Collections:Кафедра перекладу і теоретичної та прикладної лінгвістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lyubymova.pdf484.48 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.