Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18810
Title: Associative Experiment in the Study of a Sociocultural Stereotype
Other Titles: Асоціативний експеримент дослідження соціокультур
Authors: Любимова, Світлана Анатоліївна
Lyubymova, Svitlana Anatoliyivna
Keywords: verbalised sociocultural stereotype
empirical approach
associative experiment
cognitive structure
вербалізований соціокультурний стереотип
емпіричний підхід
асоціативний експеримент
когнітивна структура
Issue Date: 2020
Publisher: Kauno Technologijos Universitetas
Citation: Lyubymova S. A. Associative Experiment in the Study of a Sociocultural Stereotype / S. A. Lyubymova // studies about languages / kalbų studijos. № 36. - 2020. - Р. 85-96.
Abstract: As complex phenomena of social and cultural experience, sociocultural stereotypes manifest in behavioural, material and verbal spheres. Notable advances in the study of various aspects of sociocultural stereotypes in humanities have not eliminated the necessity of their study in research paradigm of cognitive-linguistics that incorporates psycholinguistic methods within interpretative framework. An indepth study of sociocultural stereotypes requires rigorous empirical investigation of language evidence received from competent speakers in experimental situations. The experimental work provides a high level of empirical accuracy to verify emotional evaluation and pragmatic presuppositions conveyed by sociocultural stereotypes. The aim of this study was to unveil the meaning of a sociocultural stereotype flapper in contemporary culture and to model its cognitive structure on results of associative experiment. This sociocultural stereotype was chosen for its importance in changing standards of women behaviour in modern American culture. Flappers were young and daring American women, whose look and behaviour were criticised rigorously by traditionalists. An associative experiment conducted in the Lock Heaven College of Pennsylvania University showed the stereotype of flappers, though emerged in 1920s, still exists in national consciousness as a stereotypical image and a symbol of the epoch. The work contributes to the methodology of systematising experimental data in cognitive-linguistic research. Соціокультурні стереотипи як складні явища соціального та культурного досвіду проявляються в поведінковій, матеріальній та вербальній сферах. Помітний прогрес у вивченні різних аспектів соціокультурних стереотипів у гуманітарних науках не позбавив необхідності їх вивчення в дослідницькій парадигмі когнітивно-лінгвістичної науки, що включає психолінгвістичні методи в рамках інтерпретації. Поглиблене вивчення соціокультурних стереотипів вимагає ретельного емпіричного дослідження мовних доказів, отриманих від компетентних носіїв в експериментальних ситуаціях. Експериментальна робота забезпечує високий рівень емпіричної точності для перевірки емоційних оцінок і прагматичних передумов, переданих соціокультурними стереотипами. Метою цього дослідження було розкрити значення соціокультурного стереотипу в сучасній культурі та змоделювати його когнітивну структуру за результатами асоціативного експерименту. Цей соціокультурний стереотип був обраний через його важливість у зміні стандартів поведінки жінок у сучасній американській культурі. Флепперки були молодими та сміливими американками, чий вигляд і поведінку піддавалися жорсткій критиці традиціоналістами. Асоціативний експеримент, проведений у Лок-Хевен-коледжі Пенсильванського університету, показав, що стереотип хлопаків, хоч і виник у 1920-х роках, все ще існує в національній свідомості як стереотипний образ і символ епохи. Робота сприяє розвитку методології систематизації експериментальних даних у когнітивно-лінгвістичних дослідженнях.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18810
Appears in Collections:Кафедра перекладу і теоретичної та прикладної лінгвістики

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Lyubymova S. A..pdf494.21 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.