Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1872
Title: Національно-патріотичне виховання дітей та молоді в українській діаспорі: досвід, спроби переосмислення
Other Titles: National patriotic education of children and youth in ukrainian diaspora: experience, attempts of rethinking
Authors: Джус, О. В.
Dzhus, Oksana
Keywords: національно-патріотичне виховання
творча спадщина
діти
молодь
діаспора
еміграція
українська освіта
громадськість
national patriotic education
artistic heritage
children
youth
diaspora
emigration
Ukrainian education
society
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Джус О. В. Національно-патріотичне виховання дітей та молоді в українській діаспорі: досвід, спроби переосмислення / О. В. Джус // Наука і освіта : наук.-практ. журнал. – 2016. – № 10. – С. 76 – 81.
Abstract: У статті проаналізовано питання національно-патріотичного виховання дітей і молоді української діаспори у творчій спадщині видатних її представників. Показано місце і роль громадськості, церкви, молодіжних організацій у цьому процесі, здійснено спробу переосмислити напрацювання українського зарубіжжя у цій сфері в незалежній Україні. The article deals with the issue of national patriotic education of children and youth of the Ukrainian diaspora in the artistic heritage of its famous representatives: A. Voloshyna, A. Zhyvotok, I. Ohniienko, S. Rusova, V. Simovych, S. Smal-Stotskyi, S. Siropolk, I. Bondaruk, H. Vashchenko, A. Horokhovych, E. Zharskyi, V. Lenyk, V. LukashBondaruk, M. Pasternakova, I. Petriv, P. Savchuk, Z. Sahan, V. Stetsiuk, V. Yaniv. Pedagogues-emigrants of the InterWar Period set a goal to prepare conscious, nationally oriented citizens of Ukraine, who would worthily present it in the world. They considered the national patriotic education in different ways, but this issue was one of main areas of their works: the development of education in Ukraine starting from ancient times, place and role of the Ukrainian language, traditions and customs in education of new generations of Ukrainians, designing ways for the development of national education in the independent Ukraine; review of the newest pedagogical ideas, etc. Most pedagogues-emigrants of the Inter-War Period regarded national patriotic education as a state strategy. Nevertheless, these issues are fully presented in the artistic heritage of Sophia Rusova. The political processes in the middle of the 20th century conditioned the formation of the new pleiad of the Ukrainian pedagogues-emigrants who were the adherents of the pedagogical ideas of the educators of the Inter-War Period. The issue of national patriotic education was interpreted in the priorities of these scholars’ works: the search for the new ideal of the Ukrainian in the diaspora considering the prospects of the assimilation processes, the national self-identity preservation, the prevention of the degeneration of the nationality; psychological aspects of the Ukrainian education abroad, etc. The centre of the national patriotic education in the diaspora and the powerful assimilator processes opposition at that time was the Ukrainian Youth Community.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1872
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Джус О. В..pdf648.99 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.