Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18644
Title: Політико-правове толкування концепції «Москва – третій Рим» та її ідеологічне обґрунтування російської експансії
Authors: Панасюк, Валентин Анатолійович
Panasyuk, Valentin Anatoliоvich
Keywords: ідеологія
міфологема
експансіонізм
шовінізм
політика
російська імперія
геополітика
історичний процес
революція
громадянська війна
ideology
mythology
expansionism
chauvinism
politics
Russian Empire
geopolitics
historical process
revolution
civil war
Issue Date: 2023
Publisher: Видавничий дім «Гельветика»
Citation: Панасюк В. А. олітико-правове толкування концепції «Москва – третій Рим» та її ідеологічне обґрунтування російської експансії / В. А. Панасюк // Політикус : наук. журнал. – 2023. – № 4. – С. 72-78.
Abstract: У статті аналізуються процеси зародження, становлення і розвиток концепції Москва – третій Рим. Метою статті є дослідження процесів оформлення даної концепції та її роль в ідеологічній відособленості московської держави. Розкриваються теоретичні і практичні кроки Москви в утвердженні ідеологічної концепції – Москва – третій Рим. Показано, що з XVI ст. вона успадкувала дану теорію через Константинополь, а не на пряму від Риму. Для досягнення поставленої цілі на вищому державному рівні були укладені відповідні династичні союзи і змінено титулування московського монарха, символіку держави та проголошено московський православний патріархат. З’ясовано, що все це об’єктивно сприяло підвищенню його статусу на міжнародному рівні. Сам московський цар почав себе ставити вище провідних діячів світської і духовної влади. Доведено, що Москва стає ключовим політичним центром і спадкоємницею Київської Русі. Обґрунтовано, що ідеологія Москва третій Рим сприяла експансіоністським цілям держави. Під виглядом захисту православ’я велась боротьба із іновірцями османами. Розширювались межі московського царства. Зазначено, що ідея світового панування і протиставлення себе Західному світу, що уособлював ворога заради досягнення поставлених цілей почало передаватись із покоління в покоління російському народу. Шовінізм і нав’язлива ідеологія Москва – третій Рим стала переслідувати правителів Кремля. Найпалкішими прихильниками даної концепції були Петро I, Катерина II, Олександр II, Микола I, Олександр III, Микола II, що і стало однією з причин зникнення Російської імперії з політичної карти світу. В підсумку автор дійшов висновку, що держава ніби зупинилась у своєму розвитку в добі середньовіччя. Жодних сталих позитивних змін в плані ефективного політикоправового чи економічного розвитку не спостерігалось. Однак на диво все це відповідало інтересам тогочасної провідної верстви російського суспільства. Революція і громадянська війна не принесла бажаних змін. Не змінила менталітет російського народу та її еліти. Шовінізм і теорія Москва – третій Рим міцно засіли у свідомості пересічних росіян та її правлячих верхах. Все це негативно позначилось на її історії і мало вкрай негативний вплив на історію сусідніх народів та призвело до створення злочинної імперіалістичної держави під назвою СРСР. The article analyzes the processes of origin, formation and development of the concept “Moscow – the third Rome”. The purpose of the article is to study the processes of design of this concept and its role in the ideological isolation of the Moscow state. The theoretical and practical steps of Moscow in establishing the ideological concept “Moscow – the third Rome” – are revealed. It is shown that from the 16th century it inherited this theory through Constantinople, and not directly from Rome. In order to achieve the set goal, appropriate dynastic alliances were concluded at the highest state level, the title of the Moscow monarch, state symbols were changed, and the Moscow Orthodox Patriarchate was proclaimed. It was found that all this objectively contributed to the increase of his status at the international level. The Moscow tsar himself began to place himself above the leading figures of secular and spiritual power. It has been proven that Moscow is becoming a key political center and heir to Kyivan Rus. It is substantiated that the ideology of Moscow the Third Rome contributed to the expansionist goals of the state. Under the guise of protecting Orthodoxy, a struggle was waged against non-believers by the Ottomans. The boundaries of the Moscow kingdom were expanding. It is noted that the idea of world domination and opposing oneself to the Western world, which personified the enemy in order to achieve the set goals, began to be transmitted from generation to generation to the Russian people. Chauvinism and obsessive ideology «Moscow – the third Rome» began to persecute the rulers of the Kremlin. The most ardent supporters of this concept were Peter I, Catherine II, Alexander II, Nicholas I, Alexander III, Nicholas II, which became one of the reasons for the disappearance of the Russian Empire from the political map of the world. As a result, the author came to the conclusion that the state seems to have stopped in its development during the Middle Ages. No permanent positive changes in terms of effective political, legal or economic development were observed. However, surprisingly, all this corresponded to the interests of the then leading stratum of Russian society. The revolution and civil war did not bring the desired changes. The mentality of the Russian people and its elite has not changed. Chauvinism and the theory «Moscow – the third Rome» are firmly entrenched in the minds of ordinary Russians and its ruling elites. All this had a negative impact on its history and had an extremely negative impact on the history of neighboring nations and led to the creation of a criminal imperialist state called the USSR.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/18644
Appears in Collections:2023

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Panasіuk Valentin Anatoliyovych.pdf206.25 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.