Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/183
Title: Педагогічні умови формування математичної компетентності майбутніх соціологів у вищому навчальному закладі
Other Titles: Pedagogical conditions of mathematical competence formation of would-be sociologists in higher educational institutions
Authors: Шинкаренко, Лариса Василівна
Shynkarenko, Larysa Vasylivna
Keywords: майбутній соціолог
математична компетентність
педагогічні умови
математична підготовка
would-be sociologist
mathematical competence
pedagogical conditions
model
mathematical training
Issue Date: 2015
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Шинкаренко Л. В. Педагогічні умови формування математичної компетентності майбутніх соціологів у вищому навчальному закладі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.04 / Лариса Василівна Шинкаренко; наук. кер. В. В. Корнещук; ДЗ "Південноукр. нац. пед. ун-т ім. К. Д. Ушинського". – Одеса, 2015. – 21 с.
Abstract: У дисертації вперше розкрито сутність феномена «математична компетентність майбутніх соціологів»; виявлено структуру математичної компетентності майбутніх соціологів, яку утворюють процедурно-аналітична, логіко-візуальна, технологічно-інформаційна, дослідницька, креативно-методологічна та рефлексивно-прогностична компетенції; визначено критерії математичної компетентності майбутніх соціологів (мотиваційно-ціннісний, змістово-процесуальний та інтелектуально-творчий) і їх показники; схарактеризовано рівні математичної компетентності майбутніх соціологів (низький, професійно-стандартний, інтегрально-дослідницький); визначено та науково обґрунтовано педагогічні умови формування математичної компетентності майбутніх соціологів у процесі їхньої математичної підготовки. The thesis first focuses on the essence of “mathematical competence of would-be sociologists” phenomenon; reveals the structure of mathematical competence of would-be sociologists that constitutes procedural and analytical, logical and visual, information technology, research, creative and methodological and reflexive-predictive competences; defines the criteria (motivational evaluating, content-procedural and intellectual creative) and indicators of (according to the motivational evaluating criteria: attraction to use mathematics in vocational training, interest and need for the application of graphical analysis and visual display of social media, the interest and the need to use the latest computer technology and software for processing sociological data sets, satisfaction and enthusiasm of sociological activity using mathematics.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/183
Appears in Collections:Автореферати

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Shynkarenko.pdf521.93 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.