Будь ласка, використовуйте цей ідентифікатор, щоб цитувати або посилатися на цей матеріал: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1826
Назва: Використання інтерактивних прийомів розвитку іншомовних лексичних навичок як передумова формування професійної компетентності студентів мовної педагогічної спеціальності
Інші назви: Using interactive techniques of developing foreign language lexical skills as a precondition of forming professional competence of students majoring in language teaching
Автори: Мельниченко, Галина Володимирівна
Melnychenko, Halyna Volodymyrivna
Ключові слова: інтерактивне навчання
інтерактивні прийоми
взаємонавчання
іншомовна лексична навичка
професійна компетентність майбутніх учителів іноземних мов
interactive education
interactive techniques
mutual education
foreign language lexical skill
professional competence of future teachers of foreign languages
Дата публікації: 2016
Видавництво: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Бібліографічний опис: Мельниченко Г. В. Використання інтерактивних прийомів розвитку іншомовних лексичних навичок як передумова формування професійної компетентності студентів мовної педагогічної спеціальності / Г. В. Мельниченко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 10. – С. 12– 17.
Короткий огляд (реферат): У статті проаналізовано сутність та ступінь дослідження проблеми інтерактивного навчання та його впровадження у навчальний процес вищої педагогічної школи. Представлено такі інтерактивні прийоми розвитку іншомовної лексичної навички, як робота з лексичними картками, лексичні проекти та робота з автентичним матеріалом, використання яких позитивно впливає на процес формування професійної компетентно- сті студентів мовної педагогічної спеціальності. Modern demands for the professional model of the future specialist stipulate the necessity of introducing dialogical methods of education. One of such methods is the interactive one. Interactive education is based on the concept of active interaction of all educational subjects, two-way exchange of information and a carefully organised feedback. The research aim is to theoretically substantiate and experimentally verify the efficacy of using interactive techniques in developing foreign language lexical skills as a constituent of professional competence of students majoring in language teaching. There have been used some general scientific methods of theoretical level (analysis, systematisation of psychological and pedagogical, instructive and methodological literature, generalisation of information, induction, deduction, comparison) and methods of empirical level (purposeful observation). As a research result there has been specified the concept of interactive activity aimed at the development of students’ foreign language lexical skills. Such activity is based on interaction of educational subjects in the process of searching, transmitting and using lexical units on the personally essential level. In the course of scientific research there have been analyzed such interactive techniques of developing foreign language lexical skills as working with lexical cards, lexical projects and authentic material. The usage of these interactive techniques positively influences the process of forming all constituents of professional competence of students majoring in language teaching – linguistic, speech, sociocultural, operational, and managerial. It has been proved that implementing of such interactive techniques is effective in solving personal tasks, stimulates self-managing functions and the cognitive sphere, enables correct and conscientious usage of linguistic phenomena.
URI (Уніфікований ідентифікатор ресурсу): dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1826
ISSN: 2311-8466
Розташовується у зібраннях:2016

Файли цього матеріалу:
Файл Опис РозмірФормат 
Мельниченко Г. В..pdf668.85 kBAdobe PDFПереглянути/Відкрити


Усі матеріали в архіві електронних ресурсів захищені авторським правом, всі права збережені.