Please use this identifier to cite or link to this item: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1826
Title: Використання інтерактивних прийомів розвитку іншомовних лексичних навичок як передумова формування професійної компетентності студентів мовної педагогічної спеціальності
Other Titles: Использование интерактивных приемов развития иноязычных лексических навыков как предпосылка формирования профессиональной компетентности студентов языковой педагогической специальности
Using interactive techniques of developing foreign language lexical skills as a precondition of forming professional competence of students majoring in language teaching
Authors: Мельниченко, Галина Володимирівна
Мельниченко, Галина Владимировна
Melnychenko, Halyna Volodymyrivna
Keywords: інтерактивне навчання
інтерактивні прийоми
взаємонавчання
іншомовна лексична навичка
професійна компетентність майбутніх учителів іноземних мов
интерактивное обучение
интерактивные приемы
взаимообучение
иноязычный лексический навык
профессиональная компетентность будущих учителей иностранных языков
interactive education
interactive techniques
mutual education
foreign language lexical skill
professional competence of future teachers of foreign languages
Issue Date: 2016
Publisher: Південноукраїнський національний педагогічний університет імені К. Д. Ушинського
Citation: Мельниченко Г. В. Використання інтерактивних прийомів розвитку іншомовних лексичних навичок як передумова формування професійної компетентності студентів мовної педагогічної спеціальності / Г. В. Мельниченко // Наука і освіта : наук.-практ. журнал . – 2016. – № 10. – С. 12– 17.
Abstract: У статті проаналізовано сутність та ступінь дослідження проблеми інтерактивного навчання та його впровадження у навчальний процес вищої педагогічної школи. Представлено такі інтерактивні прийоми розвитку іншомовної лексичної навички, як робота з лексичними картками, лексичні проекти та робота з автентичним матеріалом, використання яких позитивно впливає на процес формування професійної компетентно- сті студентів мовної педагогічної спеціальності.Современные требования к профессиональной модели будущего специалиста влекут за собой необходи- мость привлечения диалоговых методов обучения и воспитания. Одним из таких методов является интерактивный метод. Интерактивное обучение основано на идее активного взаимодействия всех субъектов образовательного процесса, двухстороннего обмена информацией и тщательно организованной обратной связи. Цель иссле- дования заключается в теоретическом обосновании и экспериментальной проверке эффективности использования интерактивных приемов в развитии иноязычных лексических навыков как составляющей профессиональной компетентности студентов языковой педагогической специальности. В качестве методов исследования были использованы общенаучные методы теоретического уровня (анализ, систематизация психологопедагогической и инструктивно-методической литературы, обобщение информации, индукция, дедукция, сравнение) и методы эмпирического уровня (целенаправленное наблюдение). В результате исследования была уточнена концепция интерактивной деятельности по развитию иноязычных лексических навыков студентов. Данная деятельность основана на взаимодействии субъектов обучения в процессе поиска, передачи и использо-вания лексических единиц на личностно значимом уровне познания. В ходе научного исследования были проанализированы такие интерактивные приемы развития иноязычного лексического навыка, как работа с лексическими карточками, лексические проекты и работа с автентичным материалом, использование которых позитивно влияет на процесс формирования всех составляющих профессиональной компетентности студентов язы- ковой педагогической специальности – языковой, речевой, социокультурной, операционной и управленческой. Экспериментально доказано, что использование данных интерактивных приемов способствует также решению личностных заданий, стимулирует функции самоуправления и познавательную сферу, способствует правиль- ному и сознательному использованию лингвистических феноменов.Modern demands for the professional model of the future specialist stipulate the necessity of introducing dialogical methods of education. One of such methods is the interactive one. Interactive education is based on the concept of active interaction of all educational subjects, two-way exchange of information and a carefully organised feedback. The research aim is to theoretically substantiate and experimentally verify the efficacy of using interactive techniques in developing foreign language lexical skills as a constituent of professional competence of students majoring in language teaching. There have been used some general scientific methods of theoretical level (analysis, systematisation of psychological and pedagogical, instructive and methodological literature, generalisation of information, induction, deduction, comparison) and methods of empirical level (purposeful observation). As a research result there has been specified the concept of interactive activity aimed at the development of students’ foreign language lexical skills. Such activity is based on interaction of educational subjects in the process of searching, transmitting and using lexical units on the personally essential level. In the course of scientific research there have been analyzed such interactive techniques of developing foreign language lexical skills as working with lexical cards, lexical projects and authentic material. The usage of these interactive techniques positively influences the process of forming all constituents of professional competence of students majoring in language teaching – linguistic, speech, sociocultural, operational, and managerial. It has been proved that implementing of such interactive techniques is effective in solving personal tasks, stimulates self-managing functions and the cognitive sphere, enables correct and conscientious usage of linguistic phenomena.
URI: dspace.pdpu.edu.ua/jspui/handle/123456789/1826
ISSN: 2311-8466
Appears in Collections:2016

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Мельниченко Г. В..pdf668.85 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.